Tájékoztatási Exkluzív * IFTI * 2004., 36. hét

Információforrások: új médiaforrások, nyelvkalauz

Néhány hét múlva indul a Budapest Business Journal (BBJ) magyar nyelvű változata. Az Új Világ Lapkiadó Kft. ügyvezető igazgatója, Stephen O’Connor nyilatkozta a vg-hu-nak, hogy a Magyar BBJ kibővített tartalommal jelenik majd meg, 40 oldalon, a mostani 24 helyett. A lap húszezer példányban jelenik meg, s a hetilapot nemcsak Budapesten, hanem az ország egész területén, a megyeszékhelyeken is terjeszteni fogják. A BBJ főszerkesztője állítása szerint a bővebb tartalommal megjelenő hetilap praktikus és informatív anyagokat tartalmaz majd a pénzügyi, gazdasági szféra számára. A Magyar BBJ elkészítésére nem kell külön szerkesztőséget felállítani, de a jelenleg 13 fős újságírólétszám valamelyest növekedni fog. A BBJ, a ReSource, a Listák Könyve és a Hungary AM kiadója, az Új Világ Lapkiadó Kft. tavasszal került a luxemburgi székhelyű Medial European Communications Holding SA 100 százalékos tulajdonába. A tranzakció pénzügyi részleteit a felek nem hozták nyilvánosságra. Hangsúlyozták, hogy hisznek a kiadó jövőjében, és erősíteni akarják a 12 sikeres évet maga mögött tudó társaságot. A BBJ-t a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adatai szerint tízezer példányszámban nyomtatták az év második negyedévében, miközben a lapból 3.435 fogyott. A lapot a repülőgépeken és négy-öt csillagos fővárosi szállodákban is terjesztik. Elgondolkodtató, hogy a befolyásszervezésnek miként éri meg egy ilyen média működtetése. (Jön a magyar nyelvű BBJ. 2004.09.14., vg.hu)

Szeptembertől új külsővel és sokoldalúbb funkciókkal jelentkezik a nyelvkalauz.hu. A nyelvi portál egy helyen tesz hozzáférhetővé valamennyi, a nyelvtanuláshoz és nyelvvizsgázáshoz szükséges információt. Aki csak magyarul beszél, de szeretne más nyelven is: a nyelvkalauz.hu-n rendszerezve juthat hozzá az összes magyarországi nyelviskola nevéhez, a hazánkban letehető összes nyelvvizsga leírásához, valamint a nyelvtanuláshoz és a nyelvvizsgák letételéhez szükséges információkhoz és segédeszközökhöz. A megújult nyelvkalauz.hu oldalon nyelviskola és nyelvkereső segít a böngészésben, nyelvek és helységnév szerinti bontásban. Az egyedi adatbázisban minden nyelviskola A-tól Z-ig, és valamennyi Magyarországon oktatott nyelv megtalálható. A nyelvvizsga-adatbázisból megtudható a vizsga fajtája, szintje, részei, díja, menete, időpontja, értékelése, jelentkezési módja; a site a további hasznos információk mellett a más nyelvvizsgákhoz képest tapasztalható különbségekre is kitér. A nyelvkalauz.hu rendszeresen közli a legfrissebb nyelvoktatással, nyelvtanulással kapcsolatos híreket. Akik szeretnék maguknál hordani a nyelvoktatással kapcsolatos információkat, azt is megtehetik: ugyanis szeptember elején megjelent a Pesti Est Nyelv+Oktatási Kalauz különszáma. A kiadvány negyedévente 110.000 példányban jelenik meg a Pesti Est-lelőhelyeken. (Új arculattal és szolgáltatásokkal jelentkezik a nyelvkalauz.hu 2004. szeptember 14., btl.hu)

Médiapiac: a médiapiac megállíthatatlanul növekedik

Beolvad az Index.hu Rt.-be a Webkiado.hu Kulturális Rt. Az egyesüléssel lezárul az Index.hu tulajdonosi átrendeződése. E lépésnek nincs gyakorlati jelentősége, a Webkiado.hu ugyanis egy alvócég volt az elmúlt időszakban. 2004. március 9-én jelentették be, hogy megváltozott az Index.hu tulajdonosi szerkezete: a tranzakció keretében Mucsi György, az Index.hu Rt. jelenlegi vezérigazgatója 40 százalékban, Sándor István, a Danubius Rádió volt vezérigazgatója pedig 30 százalékban vált tulajdonosává az Indexnek. A fennmaradó 30 százalékos tulajdonrész az Elender Rt.-től a Wallis csoport informatikai szolgáltatójához, a Wallitrade Kft.-hez került. A megvásárolt csomag többsége az alapítók, illetve több magánember kezében volt a tranzakció előtt. Szakértői becslések szerint az Index 1-1,5 milliárd forintot érhetett. Az Index.hu Rt. múlt heti közleménye szerint 2004 első hét hónapjában 94 millió forintos kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció, valamint értékhelyesbítés előtti üzemi eredményt (EBITDA) ért el a cég. (Egybeolvad az Index és a Webkiadó. 2004.09.15., vg.hu)

Jelentősen változik a kábelcsatornák kínálata az ősszel, több új induló csatorna mellett a meglévők is profilt váltanak. A magyar bajnoki labdarúgó-mérkőzések az M+-ról már holnaptól a Sport 2-re kerülnek át. A Sport 2 csatorna sugározhatja mától az Arany Ászok Liga első osztályú labdarúgó-bajnokság szombati találkozóit – tudta meg lapunk. A váltásra azok után kerül sor, hogy a mérkőzéseket eddig sugárzó, az IKO Romania Srl-hez tartozó M+ csatorna Cool néven összeolvadt a Sport 1 Rt.-hez tartozó Humor 1 televízióval. A Sport 2 holnaptól a UPC Directen fogható – tájékoztatta lapunkat Horvát János, a Sport 1 Tv elnöke. A terjesztés további lehetőségeiről folyamatosan tárgyalnak a kábelszolgáltatókkal – jelezte a vezető. A Cool egyébként már minden olyan háztartásban fogható, ahol eddig elérték az M+ és Humor1 adót. Az új adó arculatán keresztül a fiatal nézőket igyekszik a fotelhez szegezni. Kezdetben közösen működteti a televíziót a Humor 1-et üzemeltető Sport1 Rt. és az M+ csatornát jegyző IKO Romania, később azonban közös cég létrehozását tervezik a Cool működtetésére. Közben az IKO Romania másik csatornája, az F+ is új néven sugározza már adását: a Film+ műsorkínálata azonban a változatlan maradt. (Sport 2-re kerülnek át a magyar bajnokik. 2004.09.15., vg.hu)

Egyelőre jelentősen alulmaradnak a Tv 2 új műsorai az RTL Klub régóta futó adásaival szemben. Havas Henrik és Liptai Claudia új műsorát, a Mokkát az AGB Hungary adatai szerint az elmúlt héten átlagban 59 858-an nézték a 18–49 évesek körében, míg a felnőtt lakosságból valamivel több mint 138 ezren követték figyelemmel. Az RTL Klub Reggeli című információs magazinja a 18–49 évesek körében a legnépszerűbb adás, és kereskedelmi riválisánál a teljes lakoság körében is sikeresebb a reggeli műsorsávban. Igaz, a teljes lakosság körében a Magyar Televízión látható Napkelte mindkét riválisán túltesz azzal, hogy átlagban 249 771 fő nézte az adást az elmúlt héten. A közelmúltban indult Barbara című műsor még inkább elmarad a rivális adásoktól, a Balázs és a Mónika show-tól. Miközben a vele egy időben vetített Balázst átlagban 786 ezren, a valamivel később kezdődő Mónikát közel egymillióan nézték szeptemberben, addig a Barbara című adás átlagban 330 ezer nézőt vonzott a képernyő elé. A különbség a 18–49 évesek körében is tetemes az RTL-es műsorok javára. A hirdetők által legfontosabbnak tartott korosztályban is kétszer anynyian nézik a piacvezető csatorna délutáni show-műsorait, mint Barbaráét a Tv 2-n. (VG, Elmarad a Tv 2 Mokkája az RTL Klub Reggelijétől)

Rádió MI néven kezdi meg adását a dél-alföldi város új csatornája, amely az ORTT tavaly őszi pályázatán nyert frekvencia-használati jogosultságot. Bár Szegeden már működik két kereskedelmi adó, és a Magyar Rádiónak is működik itt stúdiója, az alapító tervei szerint a non-profit jellegből adódó szabad szerkesztési körülmények érdekesebb műsor elkészítését teszik lehetővé, így lesz elegendő hallgatójuk. A Rádió MI a médiahatósággal kötött szerződés értelmében decemberig elindítja az adást. A szerkesztőségi koncepció kidolgozásában a debreceni Szóla Rádiót, valamint a fővárosi Civil és Fix rádiókat tekintik példának. A rádiót működtető Itt Szeged Egyesületet 2002-ben hívták életre. Alapítói között van Balog József, a Magyar Rádió regionális stúdiójának egykori vezetője, valamint több, a közszolgálati médiumtól elbocsátott külső munkatárs, akikhez újságírók, egyetemi hallgatók is csatlakoztak. A Rádió MI szerkesztői, riporterei nem kapnak rendszeres fizetést, a műsorokat szabadidejükben, hobbiként, önmegvalósításként készítik. Az évi kétmillió forintra becsült működési költség java részét a rezsire és a jogdíjakra fordítják. (Új rádió indulhat Szegeden az év végén - 2004-09-15., - DSH Online)

Magyarországon is megjelenik a Condé Nast International egyik meghatározó női magazinja a Glamour. A kiadó reményei szerint a lap itt is olyan sikeres rajtot vesz, mint Oroszországban, ahol a 300 ezer példányban nyomott első szám alig egy hét alatt elfogyott – írja az Origo. Az Axel Springer Budapest és az Axel Springer Magyarország együttműködésével megjelenő magazin első száma a hónap végétől lesz kapható – adták hírül német marketinges szaklapok. A kiadó azonban nem csak Európára koncentrál, ugyanis jövo~ év harmadik negyedévében Kínában is megjelenik a Vogue divatmagazinja. Az ázsiai ország piacára rögös út vezetett, ugyanis a lap piacra kerülését sok éves egyeztetés elo~zte meg a kínai kormánnyal. Az amerikai kiadóhoz a Vogue mellett olyan prémiumkiadványok tartoznak, mint a GQ férfimagazin és az AD építészeti szaklap. A Die Zeit szakérto~je szerint a Condé Nast célcsoportjába a jól szituált vevo~k tartoznak, akiknek semmi sem drága. Ennek megfelelo~en a hirdeto~k között olyan cégeket lehet találni, mint a Cartier, az Armani, a Prada vagy a Zegna. (Jön a gazdag nők lapja. Napi Online)

Szeptember 13-tól új autós és motoros oldalakkal várja olvasóit az origo.hu. A portál jövő márciusra piacvezető pozíciót remél az autós tartalmak terén. A http://www.origo.hu/auto/index.html és a http://www.origo.hu/motor/index.html címen elérhető lapok kialakításában a portál partnere az Autó Motor Magazin, míg a rali hírekkel kapcsolatban a www.duen.hu rali portál szolgáltatja a tartalmat. Az [origo] szerkesztői az új oldalaktól azt várják, hogy az indulásuk után röviddel már több olvasót vonzanak, mint a korábbi autós partner oldala, jövő márciusra pedig piacvezető pozíciót hoz az autós portálok versenyében. Az oldalnál az első napon 42 872 egyéni látogatótól 55 807 látogatást regisztrált az oldalt auditáló webaudit.hu. Mindkét oldal új és használt jármű adatbázissal, illetve járműkeresővel rendelkezik. A használt járművekkel kapcsolatos adatokat a mobile24.hu szolgáltatja, az adatbázisban több mint 10 000 autó keresi új gazdáját. A Hírgarázsba folyamatosan kerülnek be a legfrissebb hírek az autózás világából, a sportélettől kezdve az autósokat érintő jogi szabályozásig. A Teszt rovatban a legújabb autókról és motorokról szerzett tapasztalatokat olvashatják a látogatók. Külön oldalak várják a Forma-1 és a Rali rajongóit, a Gazdaság rovat pedig az autózás pénzügyeket is érintő kérdéseiről ad hírt. (Új autós és motoros oldalak az origo kínálatában. 2004.0.15. mediainfo.hu) Világszerte a nyomtatott sajtó hirdetési bevétele nőtt a legnagyobb mértékben az idei év első nyolc hónapjában – derül ki a Nielsen Media legfrissebb felméréséből. A lapok esetében a reklámforgalom 11,8 százalékkal, bruttó 2,84 milliárd euróra nőtt. A reklámozók ugyanakkor továbbra is a televízióban hirdetnek a legszívesebben. A csatornákhoz az év első nyolc hónapjában 4,58 milliárd euró folyt be. Ez a mutató viszont csak 3,9 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának bevételét. A Nielsen adatai szerint 2004. január–augusztus között összesen bruttó 11,08 milliárd euró reklámbevételt könyveltek el a médiumok, ami 6,1 százalékos növekedést jelez az előző év hasonló időszakához képest. Magyarországon a Mediaedge:cia kutatási divíziója, a MediaLab által készített előrejelzés szerint a sajtóban való reklámköltés 2004-ben 0,02 százalékkal emelkedhet a korábbi évhez képest. Így a várakozások szerint az idén nettó 54 milliárd forintot költhetnek reklámokra a magyar sajtóban a cégek. A televíziós hirdetések eközben – a társaság előrejelzései szerint – 16 százalékkal, nettó 63 milliárdra emelkedhetnek. A teljes reklámpiac egyébként nettó 144 milliárd forintra bővülhet az idén, amely 8,4 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. (mti/vg.hu/ifti)