Heti IFTI információ- és tájékoztatástudomány és -politika: 1. hét

A/ Információtudomány

Információforrások: Summárium adatbázis

A Summa Artium által szponzorálásra javasolt kulturális projektek legfontosabb jellemzőit és adatait taralmazó, és marketing-szempontok alapján is kereshető Summárium adatbázis 2005. január 20-tól ingyenesen hozzáférhetővé válik a projektek iránt érdeklődő vállalatok számára. A Summa Artium partnereinek támogatása tette lehetővé, hogy a szélesebb körű hozzáférés érdekében a Summa lemondjon az előfizetési díjból származó bevételről. Az egyedülálló adatbázis az elkövetkező 6-12 hónap állandóan változó projektkínálatát tartalmazza. Az adatbázisba csak olyan projektek kerülhetnek be, amelyeket a Summa Artium szakemberei megvizsgálnak, és minőségük és marketing értékük alapján szponzorálásra javasolnak. A Summa Artium a Summáriumból támogatásra választott projektek számára a Summa Plusz program keretében kiegészítő támogatási lehetőséget ajánl fel. A Summa Artium a kiegészítő támogatással a szponzor befektetésének megtérülését szeretné elősegíteni, a támogatásban részesített projekt magasabb színvonalú kivitelezésének, biztonságosabb megvalósulásának, hatékonyabb promóciójának elősegítésével. A cél, hogy úgy váljék lehetővé a szponzor számára az innováció, új célközönség megszólítása, hogy közben minimálisra csökkenjen a kockázat. (Január közepétől ingyenesen hozzáférhető Summárium adatbázis. 2005.01.05., BTL.hu nyomán)

Újabb ingyenprogram kínálkozik a kémprogramok ellen (2005.01.06., origo.hu), a szoftveróriás csütörtökön elérhetővé tette az internetről érkező kémprogramok ellen védelmet nyújtó Windows AntiSpyware nevű szoftverének tesztverzióját. A Windows AntiSpyware béta változatának letöltése a Microsoft honlapjáról - Ajánlat - Vírus- és kémprogramok elleni programok a SzoftverBázison. A Microsoft csütörtökön tette elérhetővé honlapján kémprogramok ellen védelmet kínáló új szoftverét. Mint ismeretes, a spyware gyűjtőnéven is ismert károkozók rendszerint webezés közben, vagy ingyenes programokkal együtt települnek fel a PC-re, s általában reklámablakokat jelenítenek meg, módosítják a böngésző kezdőoldalát, lelassítják annak teljesítményét, elérhetetlenné tesznek bizonyos oldalakat, vagy titokban információkat továbbítanak a felhasználó netezési szokásairól egy harmadik félnek. A társaság még decemberben vásárolta fel a kifejezetten kémprogramok elleni védelmi szoftvereket fejlesztő Giant Software céget, melynek termékét Windows AntiSpyware néven kínálja majd a felhasználóknak. Az egyelőre béta tesztváltozat elérhető alkalmazással el lehet távolítani a Windows operációs rendszert futtató gépekre települt kémprogramokat, de a szoftver ezek feltelepülése ellen is védelmet nyújt. A Microsoft weboldalán elérhető alkalmazást azok a felhasználók tölthetik le ingyenesen, akik a cég online ellenőrzőeszközében igazolni tudják operációs rendszerük eredetiségét. A Windowsok eredetiségének önkéntes vizsgálatára a cég korábban egy ingyenesen letölthető multimédiás segédprogram útjára bocsátásával próbálta ösztönözni a felhasználókat. A Windows AntiSpyware mellett egyéb ingyenes segédprogramok - például a Szoftverbázisról is letölthető Ad-Aware és Spybot alkalmazások - is használhatók a kémprogramok elleni védekezésre. A Microsoft korábbi bejelentése szerint a cég még 2003-ban felvásárolt egy vírusvédelmi szoftvereket fejlesztő román céget, melynek révén várhatóan saját antivírusszoftverrel is piacra lép majd. [origo.hu nyomán]

Információpolitika: mit tehet a kormány?

Drága az előfizetés, szűkül a Sulinet-program, mégis bővül az internet-piac? A még mindig drága internet előfizetések, és a Sulinet program szűkülése ellenére is az internet piac egy-két százalékos bővülésére számítanak a szakemberek. Az új személyi számítógépek eladásai viszont akár tíz százalékkal is emelkedhetnek. Lakatos László összefoglalója. (Privátbankár.hu nyomán)

Csúszik a Schengen-csatlakozás (2005.01.07.), és miért?! Az eredeti terveknél valószínűleg tíz hónappal később, 2007 végén kapcsolódhat hazánk a schengeni térséghez, a többi kilenc új uniós tagállammal együtt. Addig tehát a belső határok egy részén is fennmarad az ellenőrzés. A csatlakozók korábban 2007. január 1-jét jelölték meg csatlakozási dátumként, Brüsszel azonban többszöri sürgetésre sem foglalt állást. A 2007 késő őszi időpontot az Európai Unió bizottsága is elfogadhatónak tartja. A késlekedés okaként a közösség információs rendszerének szűk kapacitása jelölhető meg. (portfolio.hu nyomán)

Információtudomány, kutatás, ismeretterjesztés

Az idén 20 éves Albacomp és az UHU Linux bemutatta a vállalati levelező szerverek védelmére közösen kifejlesztett integrált hardver- és szoftver megoldását, a Styx Mail Filtert. A Styx Mail Filter egy speciálisan erre a célra kialakított Linux alapú termék. Többfajta védelmi mechanizmussal rendelkezik: többek között globális spamadatbázisok lekérdezésével, a kéretlen levelekre jellemző ujjlenyomatok, úgynevezett fingerprintek keresésével vagy akár a felhasználó által megadott feltételek alkalmazásával. Az eszköz menedzselése webes felületen történik, így a rendszer üzemeltetése, konfigurálása nem jelent nehézséget a rendszergazdáknak. „A vírustámadások és a kéretlen levelek száma napjainkban hatalmas mértékben nő, és ennek megfelelően az általuk okozott kár is egyre nagyobb. A spamek egy 250 számítógéppel rendelkező vállalatnak éves szinten közel 40 millió forint veszteséget jelentenek.” — mondta el Dosztál András, az Albacomp rendszermérnöke - „A Styx egyik nagy előnye, hogy teljes egészében - mind teljesítményében, mind kezelésében - a magyar viszonyokhoz terveztük, a kezelőfelület pedig magyar nyelvű. A megoldás másik nagy előnye, hogy alapváltozatának ára töredéke a hasonló termékekének, ráadásul az ár tartalmaz egy egynapos helyszíni telepítést is, amikor mérnökeink segítenek a meglévő környezetbe illeszteni a Styxet.” A Styx Mail Filter a vírus-adatbázisát naponta többször, automatikusan frissíti, és többféle vírusirtó motort képes használni. A termék a több hónapig tartó tesztidőszak alatt egyetlen vírust sem engedett át. A termék hatékonyan csökkenti az e-mail szerverekre nehezedő nyomást, hiszen azok előtt oldja meg a spamek és a vírusok szűrését. „A Styx Mail Filter három változatban kapható, a kisebb vállalkozásoktól a több milliós levélforgalmat generáló nagyvállalatokig bármilyen méretű cég védelmét el tudják látni a különféle változatok. A megoldás kedvező ár-érték aránya miatt jelentős érdeklődést elsősorban a kis és középvállalati szektor részéről várunk.” — mondta el Deme Csaba, az Albacomp kereskedelmi és marketing vezérigazgató helyettese. /1/

A Wainhouse Research piackutató cég jelentése szerint a videokonferencia rendszerek piacát az elmúlt évek stagnálásához képest ugrásszerű fejlődés jellemezte a 2004-es esztendőben. Az éves növekedés az eladott egységek számát tekintve 30 százalékos, dollárban számolva 20 százalékos volt. Magyarországon hozzávetőlegesen 1,5-2 millió dolláros volt a videokonferencia eszközök forgalma, a növekedés a világtrendhez hasonlóan alakult, 2005-ben azonban sokkal nagyobb, 50 százalékos növekedés várható. A videokonferencia rendszerek piaca letisztult, hat nagy gyártó között oszlik meg. Magyarországon a Polycom cég termékeinek legnagyobb viszonteladója a KFKI Csoporthoz tartozó LNX Hálózatintegrációs Rt., részesedése a hazai piacból 50 százalék feletti. A komoly emelkedés hátterében az internet technológia, és a szélessávú hálózatok fejlődése áll, mostanra érett meg a helyzet az IP alapú videokonferencia-rendszerek elterjedésére -- mondta el Kászonyi Péter, az LNX ügyvezető igazgatója. A korábbi ISDN-technológián alapuló rendszerek üzemeltetési költsége nem volt kedvező a felhasználók számára, ezért az olcsóbb, jobb minőséget nyújtó IP-technológia vált stratégiai iránnyá.

Kászonyi Péter szerint létrejött, és a jövőben egyre szorosabb lesz a videokonferencia rendszerek és az IP telefónia közötti kapcsolat. Erre jó példa a Cisco Systems cég egyik legújabb, VT Advantage USB kamera/szoftver fejlesztése, amellyel az IP telefonkészülék egyszerűen és olcsón videotelefonná alakítható. A jövőben ezekkel -- vagy például a Polycom cég desktop végberendezéseivel -- újabb hatalmas felhasználói tábor tud csatlakozni ezekhez a professzionális konferenciarendszerekhez. Az emberek igényelni fogják a videobeszélgetéseket, s ennek nagyon nagy népszerűsége lesz -- jósolja Kászonyi Péter. A harmadik generációs UMTS mobiltechnológia is a videó irányába tolja a világot, s így az úton lévő emberek is tudnak majd csatlakozni. Ugyanakkor a desktop konferenciázás nem a konferenciatermi felhasználás rovására fejlődik majd, hanem azt kiegészítve terjed el. Nyugaton a telefon- vagy webkonferenciázás már mindennapos tevékenység, s ez fejlődik tovább a videokonferencia irányába. A multiknál már ma is teljesen természetes, hogy használják, teljesen standard eljárás a projekt megbeszélésekben, a menedzsment beszámolókban. Az üzleti szférán túl további jelentős felhasználási területe a távoktatás, vagy az egészségügy. Videokonferencia segítségével például sebészeti beavatkozásokat lehet távolról megfigyelni, de Ausztráliában elterjedt, hogy az orvosok ezen keresztül beszélgetnek a betegeikkel. /2/

Hat és fél millió bloggert fog kiszolgálni az új vállalat, amely a professzionális SixApart, és a fiatalok közösségeként működő LiveJournal egyesülésével jön létre - írja a Menedzsment Fórum. Két olyan vállalat jelentette be egyesülését csütörtökön, amelyek kulcsszerepet játszottak abban, hogy az internetes webnaplók, a blogok rendkívül népszerűvé és elterjedté váltak az elmúlt években, írja az International Herald Tribune. Az egyik legnépszerűbb webnapló-író szoftver, a Movable Type, és az ezen alapuló blogszolgáltatás, a Typepad gazdája, a Six Apart vásárolja fel a Danga Interacive-ot, amely a LiveJournal nevő bloggerközösséget üzemelteti. Azt, hogy mennyért, egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Az egyesüléssel létrejövő vállalat a blogoszféra jelentős részét kitevő 6,5 millió felhasználó számára nyújt majd szolgáltatásokat. A két cégnek nagyon más a profilja. A Trott-házaspár által 2001-ben alapított SixApart a magas szintű, kifinomult szolgáltatásokat igénylő ügyfelekre specializálódott: többek közt a Walt Disney és a Nokia blogjai is az ő szoftvereikkel működnek. Ezzel szemben a LiveJournal-t

Információtudomány-elmélet: A mozgás az agyat is karbantartja - MTI - 2005. január 7., péntek 12:05

Holland, olasz és finn kutatók szerint a fizikai tevékenység önmagában is jó hatással van az öregkori agyműködésre. A mozgás javítja az agyi vérkeringést, és nagyon valószínű, hogy a fizikai tevékenység jó hatással van az idegsejtek állapotára az agy hippocampus részében is.

A mozgás, a fizikai munka idős korban hozzájárul a szellemi képességek megőrzéséhez. Minél hosszabb ideig tart és minél intenzívebb a mozgás, annál jelentősebb pozitív hatást gyakorol az agyra, állítja egy hosszabb időn át végzett európai felmérés. Holland, olasz és finn kutatók 295 olyan ember adatait értékelték ki, akik 1900 és 1920 között születtek. Összegezték és tanulmányozták, hogy az illetők 1990 és 2000 között milyen tevékenységi formákat végeztek (séta, kerékpározás, sport, kertészkedés), és ezt egybevetették az érintettek szellemi képességeinek állapotával.

Önmagában is jó. Azoknál a férfiaknál, akik fizikai tevékenységüket e tíz év alatt egy vagy annál több órával csökkentették, 2,6-szor nagyobb mértékben esett vissza az agyi tevékenység, mint azoknál, akik fenntartották a korábbi napi "penzumot". "Tanulmányaink eredményeként közel járunk annak kimondásához, hogy a fizikai aktivitás öregkorban önmagában jó karban tartja az agyat" - jelentette ki a Neurology című amerikai szaklapban Boukje van Gelder holland kutatási programvezető. Úgy véli, hogy a mozgás javítja az agyi vérkeringést és általában az agy vérellátását, ezáltal pedig csökken az aggkori elmegyengeség és a szélhűdés kockázata. Ezenkívül nagyon valószínű, hogy a fizikai tevékenység jó hatással van az idegsejtek állapotára az agy hippocampus részében, vagyis azon az agyi területen, amely igen lényeges szerepet játszik az emlékezőképesség szempontjából.

Információtechnológia: bemutatták az első holografikus meghajtót

Az InPhase nevű coloradoi cég a mai napon jelentette be, hogy sikerült kifejlesztenie a világ első holografikus tárolóegységeinek prototípusát. Az akár 1.6 TB (~ 1640 GB) tárolókapacitással rendelkező egységek az első kereskedelmi forgalomban is kapható holografikus tárolók prototípusai lehetnek. A most bemutatott prototípusok a cég által még 2000-ben megkezdett fejlesztések első kézzelfogható eredményei, amelyek a cég által Tapestry márkanév alatt forgalomba hozni kívánt egységek elődeit képezik. Az új technológiát alkalmazó meghajtók lemezenként 200 GB és 1.6 Terrabájt közti kapacitást biztosítanak, amely több, mint 300 teljes mozifilm tárolását teszi lehetővé segítségükkel egyetlen korongon. Az újfajta meghajtók lelkét egy speciális holografikus író-/olvasófej képezi, amely a Blu-ray meghajtókban már ma is használatban lévő 407 nm kék lézersugár segítségével tárolja ill. olvassa az adatokat a 130 mm átmérőjű és 1,5 mm vastagságú fotopolimer WORM lemezen. A lemezen egyetlen blokk mérete közel 12 megabájtos. Unod már a körülményes bejelentkezést? Sossem emlékszel a webes jelszavaidra? A megoldásért katt ide! Arra vonatkozó információkat, hogy az új holografikus meghajtók várhatóan mikor kerülnek kereskedelmi fogalomba, az InPhase nem közölt. (pcforum.hu, Bemutatták az első holografikus meghajtót. Sting, 2005.01.05., WinBeta)

B/ Tájékoztatástudomány

Médiagazdaság: mi generálja a változásokat?

A vállalatirányításban kialakult alapvető nézeteltérés miatt a Bereczki és Kocsis Kft. üzletrészének eladásával kivált a Managerpress Kft.-ből. Az elmúlt 10 év alatt a vállalat névértéke megtízszereződött. A 33 százalékos magyar üzletrészt a német tulajdonostárs a Manager Magazin GmbH vásárolta meg, aki így a magyar manager magazin kiadó mellett a nyomdavállalatban is döntő többséghez jutott. A kiadóban lévő üzletrészének megtartása mellett Kocsis György lemondott az ott betöltött ügyvezetői tisztségéről is. (Nézeteltérés miatt vált ki a Managerpress magyar tulajdonosa. 2005.01.03. BTL.hu nyomán)

Az ORTT Panaszbizottságának véleménye szerint a THC tartalmú élelmiszerekről szóló riport burkoltan reklámozta a vadkender kivonatot tartalmazó termékeket. "Az Országos Rádió és Televízió Testület... Panaszbizottságának negyedik számú eljáró tanácsa állampolgári bejelentésre megvizsgálta a Magyar Televízió 2004. november 24-én sugárzott "Az Este" című műsorában a THC tartalmú élelmiszerekkel kapcsolatos riportját és azt az egyhangú véleményt fogalmazta meg, hogy a panasz részben megalapozott" - áll az ORTT Panaszbizottsága által az MTI-nek eljutatott közleményben. Az eljáró tanács szerint a panaszosnak nem volt igaza, amikor sérelmezte, hogy a riportban a magyar hatóságokat, többek közt a rendőrséget becsmérlő kijelentésekkel illették, a panaszt a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény alapján nem tekintette megalapozottnak, ezért az abban foglaltakat elutasította. "Mindezekkel együtt az eljáró tanács többségi véleménye szerint a műsorszámban riportként bemutatott tájékoztatás burkolt reklám, mert - bár szándékát tekintve negatív kontextusban, de - jól behatárolt módon (zöld kenderlevél) mutatta be a szóban forgó termékeket" - szerepel a közleményben. Ezért az eljáró tanács felhívja a műsorszolgáltató figyelmét, hogy a jövőben a műsorszerkesztési gyakorlat során úgy járjon el, hogy a meghívott vendégek ténylegesen egymás vitapartnerei lehessenek. Az ORTT Panaszbizottságának határozata semmilyen jogi következménnyel nem jár, a felszólítás a televíziós csatornát nem kötelezi semmire. (Az ORTT szerint marihuánát reklámozott az MTV - 2005. január 4. 09:55 - Index/MTI)

Közmagazinná szeretné tenni a Képes Újságot a lapot kiadó Editorial, ezért formájában és tartalmában is megújította december végétől. F. Tóth Benedek főszerkesztő azt szeretné megmutatni, hogy nem csak a harsogó bulváranyagokkal, illetve cikként tálalt lejárató kampányokkal lehet olvasókat toborozni és megtartani. „Az a célunk, hogy az idén 45 éves újságból egy mindenki számára elérhető, érthető közmagazin váljék. „A lapban nem az a fontos, ki mond valamit, hanem az, mit mond, miért mondja, és ennek milyen hatása van az emberek életére” - nyilatkozta a főszerkesztő. A lap nemcsak tartalmában, hanem küllemében is megújult, új layouttal jelenik már meg. Az Editorial a Képes Újság mellett a Népszavát, a Diéta és Fitnesst, a Fürge Ujjakat és a Kulinária című lapokat adja ki. (Képes Újság – megújult. 2005.01.04., Kreatív Online)

Az előzetes adatok szerint megőrizte 25 ezer körüli őszi példányszámát a Magyar Hírlap. A lapot megjelentető Adoc-csoport a kiadói jogokkal együtt az előfizetői listát és a weblapot is megszerezte a Ringier-től. Az előfizetők száma megközelíti a 20 ezret. Tóth Kamilla lapigazgató szerint a kiadás még nem nyereséges, de kevésbé költséges, mint mikor a Ringier beszüntette a megjelentetést. A szerkesztőség technikai felszereltsége hétről hétre bővül, s a héttől újra elérhető a lap az interneten is. (Megtartotta olvasóit a Magyar Hírlap - 2005. január 5. Napi Gazdaság)

Habár a papír és a postai terjesztés is drágább lett, a politikai újságok többségéért mégsem kell többet fizetni január elseje óta. Az árverseny továbbra is része az olvasók elnyeréséért vívott harcnak. A kivételek közé tartozik a Népszabadság, amely 7 százalékkal növelte hétköznapi lappéldányainak az árát. A legolcsóbb változatlanul a piacépítés fázisában lévő Reggel. (Privátbankár.hu - Nem drágult a közéleti lapok többsége - 2005.01.05 06:46) Az egyik legolcsóbb napilap a piacépítés fázisában lévő, ezért az árát sem változtató Reggel, amelyért 69 forintot kell leperkálni a standon. Ennek ára már-már közelíti felülről a legolcsóbb bulvárlapét, a Blikkét, amelynek 59 forintos ára szintén nem változott tavalyhoz képest, bár a terjedelme a Reggel néhány hónappal ezelőtti megjelenésekor megnőtt. Nem emelt árat a többi bulvárlap kiadója sem, sőt a Nemzeti Sport is tartja 93 forintos tavalyi árát. Megáltozott viszont a két országos gazdasági napilap ára, a Világgazdaságé még tavaly év végén emelkedett 250-ről 275 forintra, míg az egyéves előfizetői díj a tavalyi - nettó - 52 900 forintról 59 760 forintra emelkedett idén. A Napi Gazdaság áruspéldányának ára a tavalyi 198 forint után idén 220 forint, miközben az éves előfizetés a 2004-es - nettó - 39 130 forintról 43 200 forintra változott. (index.hu nyomán)

A párhuzamos médiafogyasztás kevés figyelmet kap még a hirdetők részéről, pedig a televízióra meredő családok ideje lejárt. A BIGresearch kutató cég legutóbbi, 12 ezer fős összetett médiakutatása újabb kihívásokat tárt fel a marketingesek számára. Úgy tűnik, egyre újabb és újabb utakra, illetve megoldásokra lesz szükség, hogy a hirdetők elérjék fogyasztóikat a nekik szánt üzenetekkel. Az évente kétszer végzett felmérés azt mutatja, hogy egyre inkább jellemző a párhuzamos médiafogyasztás, és a közönség leginkább a tévénézés mellett hajlamos egyúttal más médiumok használatára. A kutatás vezetője elmondta: "A tévé előtt ülő családok őskori modellje régen lejárt. Manapság a főműsoridő egyáltalán nem csak a televízióé. A fogyasztók éppúgy neteznek, magazinokat, újságokat vagy éppen levelet olvasnak, katalógust lapozgatnak vagy videójátékot játszanak. Mindezt a létező összes párhuzamos kombinációban, ami a tévézéssel eltöltött idő csökkenéséhez vezetett (-2,5%)."

A tanulmány legfontosabb eredményei szerint tévénézés közben a megkérdezettek:
- 66,3%-a rendszeresen vagy alkalmanként a levelezését olvassa;
- 60,1%-a rendszeresen vagy alkalmanként internetezik;
- 55%-a rendszeresen vagy alkalmanként újságot olvas;
- 51,8%-a rendszeresen vagy alkalmanként magazinokat olvas.
(gaborják Mit csinál a fogyasztó tévézés közben? 2005-01-05., Media Research nyomán)

TeszVesz (www.teszvesz.hu) néven akciós portált indít Magyarországon a Sanoma Budapest és a lengyel Payback Csoport vegyesvállalata január 10-én. Sanoma Budapest megvásárolta a HIAA Kereskedelmi és Szolgáltató Kft... 49%-át, amely a lengyel Payback csoport aukciós portáljának tesztverzióját, a tetrako.hu-t működteti hazánkban. Az akvizíciót követően a portál új külsővel és struktúrával TeszVesz.hu néven lesz elérhető január 10-től. A megújítási munkálatok már befejeződtek. A Sanoma Budapest és a Payback által létrehozott vegyesvállalat célja, hogy szakmai tapasztalatuknak és know-how-juknak köszönhetően az új aukciós portál néhány éven belül piacvezetővé váljon Magyarországon. A poznan-i székhelyű lengyel Payback több sikeres aukciós portál üzemeltetője Lengyelországban és Csehországban. Nevéhez fűződik többek között a már öt éve sikeresen működő, a TeszVeszhez hasonló lengyel aukciós portál, az Allegro. A site-nak mára 2.5 millió regisztrált felhasználója van és egyedül 2004 első felében 3.5 millió euró bevételt hozott. (Aukciós portált indít a Sanoma Budapest és a lengyel Payback Csoport. 2005.01.06., BTL.hu nyomán)

Médiakutatás: direktmarketing, Google, vagy.hu

A Direkt Marketing Szövetség és az M. C. Direct közös kutatást készít a direktmarketing kommunikációval kapcsolatos vezetői és szakértői véleményekről. A kutatás célja,... hogy pillanatfelvétel készüljön a direktmarketing kommunikációval kapcsolatos szakértői, vállalatvezetői vélekedésekről és preferenciákról. A kutatás készítőinek meggyőződése, hogy a mai direktmarketing gyakorlat átfogó és ágazatonkénti megismerése segítséget nyújthat mind az alkalmazók és a szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások számára a jövő fejlesztési irányainak meghatározásában. A Direkt Marketing Szövetség és az M. C. Direct törekvése ezért, hogy a kutatás eredményeit megosszák az érdeklődő résztvevőkkel, és feltárják számukra a mai direktmarketing alkalmazások fő tendenciáit. A kérdőív kitöltése anonim és körülbelül 10 percet vesz igénybe. Az Interneten megjelenő kérdőív három fő részből épül fel. Az első rész négy blokkból áll, a direktmarketing kommunikáció négy formájával - direct mail, e-mail, sms, telemarketing - kapcsolatos szakértői és vezetői preferenciákat tárja fel. A második rész a jelenlegi direktmarketing gyakorlatra kérdez rá; végül a válaszadó cégének néhány fő jellemzőjét rögzíti. A kérdőív elérhetősége: www.mcdirect.hu/kerdoiv (Kutatás a direktmarketing kommunikációval kapcsolatos vezetői véleményekről. 2005.01.03., BTL.hu nyomán)

Öt százalékos növekedést követően ismét abszolút csúcsra emelkedtek a tegnapi amerikai kereskedésben a Google részvényei, miután a Goldman Sachs elemzője megemelte a cég eredmény előrejelzését a reklám bevételek emelkedése következtében. A szakértő a Yahoo-val kapcsolatban is optimista, mindkét internetes részvényt felülsúlyozásra ajánlja. A Google esetében a Goldman 592 m dolláros bevételt és 76 centes EPS-t vár, szemben a korábbi 579 milliós és 74 centes becsléssel, meghaladva a konszenzusban szereplő értéket. A Yahoo bevételének tekintetében 747 millióról 773 m USD-re emelte a szakértő a prognózisát, 13 centes EPS mellett. (Ismét történelmi csúcson a Google - 2005.01.04., portfolio.hu nyomán)

Tulajdonképpen meglepetés nélküli a Letöltés.com statisztikáinak összesített tízes listája, egész évben csúcstartó volt a Total Commander fájlkezelő segédprogram, amit statisztikáink szerint 114.455-en töltöttek le tőlünk.
1. Total Commander 6.03a
2. FlashGet 1.65
3. Winamp 5.08
4. DivX (XP/2000) 5.2.1
5. Nero Burning ROM 6.3.1.25
6. Norton Antivirus DAT
7. KaZaa Media Desktop
8. Adobe Reader (magyar)
9. ZoneAlarm Free 5.5.062
10. WinZIP 9.0 SR-1
(Letöltés.com éves toplista - 2004 - 2005. 01.02.- Radics Péter, prim-.hu nyomán)

A vagy.hu emlékezik a 2004-es esztendőre. Az évforduló szokás szerint a legeké. Az év legemlékezetesebb eseménye. Az év legeredményesebben működő közössége. Az év embere. Sok hasonló választás van már a világon, de az őstojás, a legismertebb, a sajtótörténetben legtöbbet hivatkozott az amerikai Time magaziné. Akkor, 1927-ben elsőként az óceánt átrepülő Lindbergre esett a választás. A vagy.hu-é most Halász D. Jánosra és az M3 Kht.-ra. Kényszer szülte pedig az eredeti ötletet. A hatalmas teljesítmény ellenére ugyanis a pilóta egyszer sem szerepelt a lap címlapján. Észbe kaptak hát a szerkesztők, s december végére kitalálták, Lindberg volt „az év embere”. Azóta is minden december 20-hoz legközelebbi számuk címlapfotója arról a személyiségről - vagy közösségről, produkcióról - készül, aki-amely a szerkesztőség megítélése szerint legnagyobb hatással volt az előző esztendőre, leginkább befolyásolta történéseit. Többnyire pozitív hatású személyeket tüntetnek ki e címmel, de volt már az év embere náluk Hitler és Sztálin is. /…/ A vagy.hu - komolyan akarván venni a Time gyakorlatát a magáéban, és nem akarván tippszínvonalra zuhanni - először Zsák Ferencet hozta volna ki győztesnek. Azon egyszerű és könnyen belátható indok alapján, hogy a Tiszántúli Természetvédők Társasága elnöke egy Európában ma már megkerülhetetlen, Debrecenben azonban jószerével még teljesen ismeretlen és nyűgnek, felesleges koloncnak tekintett szempontot, a környezetvédelmi szempontot próbálta meg a helyi közélet szerves, elidegeníthetetlen részévé avatni. Ilyen-olyan sikerrel. Aztán azt gondoltuk, hogy ha már úgyis itt van az évfordulós mókázások ideje, az esztendő legkártékonyabb, legszerényebb minőségben működő közszereplőjét fogjuk ki. Megtalálni nem volt nehéz, Halász D. János könnyen horogra akadt. Debrecen oktatási és szociális ügyekért felelős alpolgármestere 2002-ben egy polgármesteri improvizáció révén kapott hivatalt. Az oktatási és kulturális alpolgármesterséget Kósa Lajos eredetileg Mazsu János történésznek szánta, a parlamenti választások elvesztése után azonban „gondoskodnia kellett” a Washingtonból távozó sajtóattasé egzisztenciájáról, a funkciót ezért ketté vette: Turi Gábor így kulturális és külügyi vezető lett, s véletlenszerűen Halász D. is székhez juthatott.

Emberünk korábban - a Fidesz-képviselőség mellett - a nagymacsi iskola élén tündökölt. Ez volt az a külterületi - régi fogalmaink szerint tanyasi - kisiskola, mely, bár helyzete a kismacsihoz, a Dombos-tanyaihoz, az ondódihoz, a halápihoz, a bánkihoz hasonlóan alapvetően nem volt más, mégis túlélte az átszervezést, a betagozódást, önálló intézmény maradhatott, sőt, fejlődéséhez, növekedéséhez támogatást, zöld utat kapott. Halász D. János azonban nem csak a múltban, 2004-ben is maradandót alkotott, s érdemei sorában elsőként a Békessy Béla Általános Iskola bezárását említenénk, melyben szeptemberben már nem csengettek be. Az északi városrész egyik iskoláját demográfiai mutatókkal és a Csokonai gimnázium költöztetésével indokolták. Az önkormányzat ugyanis úgy határozott, hogy visszaadja a Szent Anna utcai templom melletti ingatlant a katolikus egyháznak. A kiszemelt lakókörzetben ugyan több oktatási intézmény is található (újkerti, Bolyai, Böszörményi úti), s ezek közül sokan az épületben uszodával, közművelődési könyvtárral rendelkező, korábban közép- és felnőttoktatással is foglalkozó újkerti átalakítását alkalmasabbnak látták volna a testnevelés tagozatos középfokú oktatás számára, a választás azonban állítólag személyes motívumok miatt esett a Békessyre: politikai érdekérvényesítő képessége ennek volt a leggyöngébb (Nyulas újgazdag részén sok a befolyásos lakos, az újkertihez képviselők és baráti, rokoni, munkatársi körük ténykedése kötődik stb.). A megszüntetés mindenesetre mai viszonyok közepette szinte példa nélküli ellenállásba ütközött a szülők és - természetesen - a pedagógusok részéről. Tüntetések, petíciók, fórumok, fellebbezések, bírósági eljárás kísérték a döntést, melyre a város vezetői meglehetős érzéketlenséggel reagáltak, oktatási alpolgármestere pedig kifejezett arroganciával: egy televíziós műsorban meg is fenyegette a rebelliseket. Comenius bizonyára nem heurékázott volna elragadtatásában e hivatás iránti elkötelezettség láttán.

Másodikként a Csapókerti Közösségi Ház szétbomlasztását írnánk emberünk javára. A ház az utóbbi években szocio-kulturális intézményként egy hátrányos helyzetű térségben a közművelődési és szociális alapellátások együttes szolgáltatásával kezdett új utakat, s gyűjtött be elismeréseket. A szociális szektort azonban tisztának kívánta látni a kissé visszamaradt szemléletű városirányítás, s a szociális alpolgármester épületes feladata további ürügyek keresése lett. Talált is hét darab rosszul leltározott íróasztalt plusz egy komputert meg egy násznépet, amelyik nem tartotta elég emelkedettnek a lagzira bérbe vett terembe való bevonulás lehetőségét, s visszakövetelte a bérleti díjat. Nagy alakítás volt mindenképp, de a szociálisan érzékeny jelzőt azért nem kapcsolnánk a nevéhez.

Emberünk - immár harmadszor - a diplomácia területén is homorított egyet az óévben. Nyári paderborni delegációja már-már legendás. Nem tárgyalt senkivel, nem fogadta senki, egy kollégiumi szobában szállásolták el - panaszolta -, ahol még tévé és hűtőszekrény se akadt. A vagy.hu citromdíját már önmagában ezért az eredményes kirándulásért is megérdemelné. Ám az értékteremtés és hatékonyság tekintetében nagy deficittel működő szervezetek között se kellett sokáig keresgélnünk, hogy az M3 Kulturális, Információs és Rendezvényszervező Kht.-ra találjunk. A céget nagy ambíciókkal elsősorban azért alapította a Hajdú-Bihar megyei önkormányzat, hogy ott, ahol most a talpunk alatt fütyül a szél, a polgári útelágazásnál majdan virágzó paradicsom legyen. Régészeti emlékhelyekkel, kunhalmokkal, éttermekkel, panziókkal, szabadtéri színpaddal, tóval, réttel, tölgyessel, borókással. Az észak-alföldi régió idegenforgalmi kapujaként a világörökséghez, a Hortobágyhoz vezető bejáratként. Az álmodott helynek ugyan még csak a körvonalai látszanak, de a sokféle funkcióval felruházott és még idejében megalakított társaságnak a régió marketingjében és a rendezvények bonyolításában is fontos szerepet szántak. Hát, ebből nem láttunk 2004-ben jóformán semmit sem. Kaptak ugyan egy mellékszerepet a megye termékvédjegyére kiírt pályázatban, mely ugyanúgy Debrecentől koppintott ötlet (Debrecen hozománya), mint szinte minden a megyeházán. S megjelentettek egy kétségbeejtő színvonalú újságot (Megyénkből), de azt meg inkább ne láttuk volna. (A SZERK. - A vagy.hu emberei - vagy.hu | 2005.01.03.)

A Business Online magazin két főszerkesztője új marketing-kommunikációs ügynökséget alapított, amely már két ügyfelet is szerzett. Széll András és Kolma Kornél, a Business Online magazin két korábbi főszerkesztője Sakkom Interaktív néven alapított ügynökséget. Az alig két hónapja alapított cég jelenleg két ügyfelet tudhat magáénak: a humáninformatikai megoldások területén tevékenykedő Nexonnal, illetve az NRC Piackutatóval dolgozik együtt januártól. A Sakkom Interaktív megalapítása előtt Kolma Kornél a Microsoft Magyarország online marketing managere, Széll András pedig a Business Online magazin főszerkesztője volt. Kolma Kornél korábban öt éven keresztül szintén a magazin főszerkesztőjeként tevékenykedett. A Sakkom az ügyfeleiknek készített stratégiánkban fontos szerepet szán a modern, internet alapú megoldásoknak, amelyeket a hagyományos lehetőségekkel vegyítve, integráltan kínálnak. (Sakkom Interaktív - új ügynökség. 2005.01.05., Kreatív Online)

A magyar keresők közül talán a legismertebb a Vizsla, amelynek keresőablakába 2004-ben százmilliónál is jóval több lekérdezést pötyögtettünk. - 2005.01.03 08:45 hírtv

Abból, hogy milyen szavakra kerestünk a magyar weben, képet kaphatunk egy kicsit magunkról is. Abban talán nincs semmi meglepő, hogy a politikusok közül legtöbben Gyurcsány Ferencre, Orbán Viktorra és Medgyessy Péterre voltunk kíváncsiak, ám érdekesség, hogy a tízes listába még Churchill is befért. Ugyancsak magyar sajátosság lehet, hogy az autók keresési toplistáját a Mi Autónk (Suzuki) vezeti, utána pedig a Lada következik. Na jó, ezeket követi a BMW és az Opel, de a 7. helyen még mindig tartja magát a Trabant. Talán az sem szolgál meglepetéssel, hogy az állatok közül leginkább a kutyákra, a lovakra és a macskákra voltunk kíváncsiak, ám a delfinek és a tigrisek is előkelő helyen tanyáznak a listán. Akárhová utazol, mindig szembe jön veled egy honfitársad? Ha hihetünk a keresőnek, leginkább Horvátországban, Egyiptomban és Izraelben akadhatunk könnyen magyar társaságra. Ha filmekről van szó, vezet az ogrék gyöngye, Shrek, őt pedig Középfölde lakói (Gyűrűk Ura) követik. A tízes listán helyett kapott egy magyar sikerfilm is: 9. a Kontroll. Hazai kedvenceink: a Tankcsapda, a Hooligans, Ákos és Király Linda, Gryllus Dorka és Kamarás Iván. A külföldi hírességek közül Britney, Jennifer Lopez, Monica Bellucci és Angelina Jolie, Brad Pitt és Orlando Bloom nevét írtuk leggyakrabban a keresőablakba. Nézzük, melyik sport érdekli leginkább a magyar internetezőket! Vezet a fitness, második (!) a labdarúgás, a dobogó harmadik fokán pedig az autóversenyzés áll. Érdekes, hogy a brazil capoeira az előkelő 6. helyen végzett. Végezetül a betegségekről. A dobogón a candida, az anorexia és a depresszió foglal helyet, s az első tízben végzett az AIDS, az allergia és a pánikbetegség is.(ma.hu)

Tájékoztatáspolitika: cunami-bénultság a külügyben

A német közszolgálat, az ARD , ill. annak tagjaként a WDR intendánsa nyilatkozza a közszolgálatiság példázatait. A bonyolult, de tisztán közszolgálati rendszer működésének biztosítékait: hogy az NDK tévéjét nem lehetett átalakítani, csak felszámolni, mert a rendszer és a személyzet is hiteltelenné vált, ügynökök vezették a médiát. Mindenki olvassa el, nagyon tanulságos interjú a Magyar Nemzetben.

A magyar külügyminisztérium teljes működésképtelensége mutatkozott meg a szökőárban érintett területeken illetékes részlegeinek, alkalmazottainak munkájában. Itthon pedig a tájékoztatási tevékenysége volt minősíthetetlen.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) 2004-ben programokkal és kiadványokkal mintegy 300 ezer vállalkozást segített hozzá alapvető uniós információkhoz. Az év végi összefoglaló szerint az idén a GKM elsődleges feladatának tekinti az alaposabb ismeretek biztosítását, illetve a szakmai és speciális tudásanyag átadását a szektornak, lehetőleg a lakóhelyhez közel. A 2005. évi feladatok közé sorolja a tájékoztató a Vállalkozói Információs Portál létrehozását a GKM internetes honlapján, amelyet a kkv-k felzárkóztatása legfontosabb elemének nevez. További feladat a tudásközpontok bázisán létrejövő Megfelelési Központoknak nevezett országos hálózat kialakítása. Ez jelenleg a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján próbafázisban működik. A közlemény szerint az előkészítést követően már tárgyalásokat folytatnak a Megfelelési Központ kialakításáról több főiskolával és egyetemmel is. A tavaly szervezett, EU-integrációs, felkészítő és felzárkóztató programok között említi a közlemény "Az EU házhoz jön" elnevezésűt, amelyet tavaly február és július között az ország 168 kistérségében rendeztek meg. Ennek során 28 ezer vállalkozó részvételével, több mint 40 szakmát érintő, 662 speciális felkészítő előadást és konzultációt tartottak országszerte. Az integrációs felkészítést a tárca kiterjesztette a határon túli magyar vállalkozásokra is. Összesen 31 helyszínen több mint 5.200 vállalkozó vett részt Szlovákiában, Romániában, Szlovéniában és Ukrajnában a felkészítő előadásokon. (MTI, mforum.hu nyomán)

Médiapolitika: mivé lesz a sajtó?

Szenvedtük a média-, a sajtótörvény, valamint a sajtóprivatizációs bizottság munkáját, és az egész a kilencvenes évek elején kudarcosan lezárult. Azóta most találkoztam először azzal, hogy „földközelben” mit jelentett a megyei pártlapok eladása – fogalmaz Kulin Ferenc Dányi László A Munkácsy utcai fiúk című könyvének a megjelenése kapcsán lapunknak. A kötet szerzője a Népújságnál, majd a Délkeletnél újságíróskodott. Ösztöndíjasként megírt munkájában sorra veszi a megyei pártlapnál 1989-ben, 1990-ben történteket és a rendszerváltozás helyi lapjainak a születését, fölvirágzását, elhalási folyamatát. Békésben tartotta magát a legtovább a volt megyei pártlappal párhuzamos napilap, mígnem az is a többi megye hasonló próbálkozásainak a sorsára jutott, s így itt is megszűnt a versenyhelyzet a sajtóban. A Kölcsey Füzetek 8. köteteként napvilágot látó könyv előtt az intézet jobbára egy-egy szakmai tanácskozás előadásait tette közzé e sorozatban. Mint Kulin Ferenc, a könyvet megjelentető Kölcsey Intézet igazgatója elmondta, a csabai sajtótörténeti tanulmánykötet kivételesen egy fiatal kutató önálló munkáját adja közre, s ha az intézetet működtető közalapítványnak lesz lehetősége, folytatják a megyei pártsajtó magánosításának körülményeit feltáró munka támogatását és közzétételét. Erre 2005-ben nem lesz módjuk, mert a közalapítvány nem kap támogatást a költségvetésből. (A megyei pártsajtó „átalakulása”. Sarusi Mihály, mno.hu)

Karácsonykor az MTV nézettsége a 18-49 évesek körében 12 és fél százalékos közönségarány lett - ez a mutató négy éve még csak 3,1 százalék volt. A Magyar Televízió csatornáinak nézettsége a karácsonyi ünnepnapokon és szilveszterkor kiemelkedően magas volt. Míg az elmúlt évek folyamán - karácsonykor - az mtv (korábbi m1) közönségaránya általában 8-11 százalék között mozgott, az idén megközelítette a 16 százalékot. Főműsoridőben a karácsonyi ünnepnapok közönségarányának átlaga elérte a 19,7 százalékot, ami egyúttal azt jelenti, hogy átlagosan 1 millióan látták ebben az időszakban az első számú közszolgálati csatorna esti műsorait. Különösen sokan választották az mtv-t karácsony másnapján. December 26-án este a csatorna meghaladta a 1,5 millió fős átlagnézettséget, közönségaránya megközelítette a 27,6 százalékot. A 18-49 évesek körében - főműsoridőben - 12,5 százalékos közönségaránya lett az mtv karácsonyi műsorainak. (Összehasonlításképpen: 2000-ben ez a mutató 3,1 százalék volt.) Szilveszterkor az mtv megnyerte a csatornák nézettségi versenyét. Délután és este (17 és hajnal 2 óra között) a nézők 31,5 százaléka a köztévét választotta, míg a TV2-t 31 százalék, az RTL Klubot pedig 22,8 százalék. Az mtv szilveszteri műsorainak percenkénti átlagos nézettsége - ugyanebben az időszakban - megközelítette a 1,5 millió főt. (Az MTV legyőzte a TV2-t és az RTL-t az év végén - 2005.01.04 08:23 MTV)

Médiakultúra: NET-irodalom

Kedves Alkotótársak! Nagyon nagy műsort állítottunk össze 2005. január 8.-ra, az internetes írók-költők műveiből, több mint 30 szerző alkotásaiból, hogy megmutassuk mennyi tehetséges ember található közöttünk. Kihasználva azt a lehetőséget, hogy a Kossuth rádió, a Civil rádió már jelezte jelenlétét és a média egyéb fontos személyiségeivel is tárgyalásban vagyunk, esetleges televíziós felvétel is szóba került, igyekeztünk minél több művet és alkotót bemutatni. Ígéretünk van arra, hogy ha ez a bemutatkozás sikeres lesz, rendszeres lehet a pódium műsorának megjelenése országos médiá(k)ban. Talán ez lesz az első lépésünk, ahol megmutathatjuk, hogy nem csak a „hivatalos” irodalom létezik és nálunk is nemes értékek, tehetségek találhatóak. Sőt! Mivel színháztermünket kávéházi jelleggel rendezzük be, így az alkotókon kívül, akik természetesen alkotói jogon foglalnak helyet, csak igen korlátozott számú helyünk van (maximum 100 fő) javasoljuk, hogy helyüket előre rendeljék meg e-mailben a femita@axelero.hu vagy a 06-20-9330-553 telefonszámon Fehér Miklósnál. Szeretném felhívni az eljövő kedves vendégek figyelmét, hogy az előadás alatt hang- és videofelvétel lesz, ezért kérjük ezt tiszteletbe tartani és tapsolni, vagy más módon tetszést nyilvánítani, csak a művek elhangzása után, a köztük levő szünetekben tegyék. Az előadóink már jelen pillanatban is tagjai Hangos-verstár csapatának, meghallgathatóak a http:// femita.fw.hu/ , a http://www.hauercukraszda.hu oldalakon.
(NET-irodalom a Hauer cukrászdában - Január 8-án. terasz.hu)

Információforrás-tájékoztatás

a)QuickLinks 328 - 4 January 2005 - Tue, 4 Jan 2005
Forthcoming events

26. 2005-01-14 GR, Athens - Adding Value: commercial exploitation of Public Sector Information in Europe

27. 2005-03-04 UK, Oxford - Bridging the Digital Divides: Best Practices and False Perceptions

28. 2005-09-08 UK, Oxford - Safety and Security in a Networked World: Balancing Cyber-Rights and Responsibilities

1. UK - BBC shuts websites to assist charter renewal pitch (Guardian)
The BBC is closing a string of successful websites, in order to reinvest the money in projects that have a clearer public service focus. It will announce today that its network of sites, which are hugely successful but continually provoke complaints from commercial rivals, will be slimmed down to help make the case for charter renewal.
http://www.qlinks.net/items/qlitem18880.htm

10. CoE - New committee on human rights and internet (EDRI-gram)
The Council of Europe has set up an ad-hoc committee of experts on the information society to work on a new declaration or recommendation on human rights and internet.The long list of topics to be covered by the committee ranges from freedom of expression to privacy, mandatory retention of traffic data, e-voting, the prohibition of racism and xenophobic speech on the internet and "the protection of intellectual property in cyberspace." See Terms of reference.
http://www.qlinks.net/items/qlitem18875.htm

11. OSCE - Media Freedom Internet Cookbook (OSCE)
The Representative on Freedom of the Media of the Organization for Security and Co-operation in Europe has published the Media Freedom Internet Cookbook (PDF 646 K). Edited by Christian Möller and Arnaud Amouroux. Results of the 2nd Amsterdam Internet Conference in August 2004. The book combines concrete recommendations - the Recipes - with background papers, grouped in six different chapters: Legislation & Jurisdiction; Self-regulation, Co-regulation, State Regulation; Hate Speech on the Internet; Education & Developing Internet Literacy; Access to Networks and to Information; Future Challenges of the Information Society.
http://www.qlinks.net/items/qlitem18858.htm

16. Collins launches online dictionary to debate new words (Guardian)
Collins Dictionaries has launched an online Living Dictionary, in which netheads can suggest new words and argue over whether they should be added to the print version of the dictionary.
http://www.qlinks.net/items/qlitem18877.htm

23. US - Internet use cutting into TV viewing and socializing (New York Times)
The average Internet user in the United States spends three hours a day online, with much of that time devoted to work and more than half of it to communications, according to a survey by the Stanford Institute for the Quantitative Study of Society, a research group that has been exploring the social consequences of the Internet. The survey found that use of the Internet has displaced television watching and a range of other activities. Internet users watch television for one hour and 42 minutes a day, compared with the national average of two hours.
http://www.qlinks.net/items/qlitem18865.htm

25. The Shadow Internet (Wired)
They start with a single stolen file and pump out bootleg games and movies by the millions. Inside the pirate networks that are terrorizing the entertainment business. There are 30 or so topsites, underground, highly secretive servers where nearly all of the unlicensed music, movies, and videogames available on the Internet originate. Outside of a pirate elite and the Feds who track them, few know that topsites exist. Even fewer can log in.
http://www.qlinks.net/items/qlitem18870.htm

b) EUbusiness Week no 249 - Thu, 06 Jan 2005 23:22:08 +0000
4. Minimum pay rates rise across Europe
Statutory minimum wage rates throughout Europe rose by an average of 9.2 per cent at the beginning of 2005 - more than 50 per cent above living cost increases in the countries concerned. 12 of the 26 European countries that operate legal minimum rates revised them on 1 January.
http://www.eubusiness.com/topics/Finance/pay.2005-01-05

New portal for European Culture
http://www.eubusiness.com/link3

EUbusiness Resources
EUjobs:
http://www.eubusiness.com/jobs
EUguides:
http://www.eubusiness.com/guides
EUfunding:
http://www.eubusiness.com/funding
EUdatabases:
http://www.eubusiness.com/institutions
EUlegislation:
http://www.eubusiness.com/documents
Resources:
http://www.eubusiness.com/resources

c) www.heritage.org 2005 Index of Economic Freedom
About the authors:
* Marc A. Miles, Ph.D.
* Edwin J. Feulner, Jr.
* Mary Anastasia O'Grady
* Ana I. Eiras
With the publication of this edition, The Heritage Foundation/Wall Street Journal Index of Economic Freedom marks its 11th anniversary. The idea of producing a userfriendly “index of economic freedom” as a tool for policymakers and investors was first discussed at The Heritage Foundation in the late 1980s. The goal then, as it is today, was to develop a systematic, empirical measurement of economic freedom in countries throughout the world. To this end, the decision was made to establish a set of objective economic criteria that, since the inaugural 1995 edition, have been used to study and grade various countries for the annual publication of the Index of Economic Freedom.

The Index, however, is more than just a dataset based on empirical study; it is a careful theoretical analysis of the factors that most influence the institutional setting of economic growth. Moreover, although there are many theories about the origins and causes of economic development, the findings of this study are straightforward: The countries with the most economic freedom also have higher rates of long-term economic growth and are more prosperous than are those with less economic freedom.

The 2005 Index of Economic Freedom measures 161 countries against a list of 50 independent variables divided into 10 broad factors of economic freedom. Low scores are more desirable. The higher the score on a factor, the greater the level of government interference in the economy and the less economic freedom a country enjoys.

These 50 variables are grouped into the following categories:
* Trade policy,
* Fiscal burden of government,
* Government intervention in the economy,
* Monetary policy,
* Capital flows and foreign investment,
* Banking and finance,
* Wages and prices,
* Property rights,
* Regulation, and
* Informal market activity.

d) Bar Digest 30982 - 31011 - Fri, 7 Jan 2005 18:13:02 GMT
#30982: Historical estimates of Peking population (John B)
#30983: Re: Personal Home Pages (Jean)
#30984: Web Site Listing (Rakha Singh)
#30985: Using a benchmarking system to predict success (martin)
#30986: Re: Firefox browser and spyware (Liz Gladin)
#30987: Re: Resources for Military Historians (Red Lawhern)
#30988: Re: Firefox browser and spyware (Pete Kaiser)
#30989: Re: Firefox browser and spyware (Liz Gladin)
#30990: Microsoft error 10038 (Denis Antony)
#30991: Re: Firefox browser (Derek Gibson)
#30992: Re: Alternative uses of drugs (Gennifer)
#30993: Re: Personal Home Pages (Leonard Will)
#30994: Re: Accountant References (William Hann)
#30995: Re: Microsoft error 10038 (William Hann)
#30996: Re: Ship manifest (Frances)
#30997: Hong Kong Retailers (Melanie)
#30998: Re: Personal Home Pages (Phil Bradley)
#30999: Re: Top 100 Stock brokers (Phil Ruston)
#31000: FreePint Jobs Update No.88 (FreePint)
#31001: No more library loans? (Fran Griffin)
#31002: Re: Russian history pre-revolution (Alexander Krupnik)
#31003: Re: No more library loans? (atalanta)
#31004: Addition to FreePint Events (Penny @ FreePint)
#31005: Re: No more library loans? (Frances Griffin)
#31006: Re: No more library loans? (Diana Nutting)
#31007: Re: No more library loans? (Sue H)
#31008: Re: No more library loans? (Fran Griffin)
#31009: SLA Europe Winter Warmer Quiz (Neil Infield)
#31010: Sarbanes-Oxley (Adam Pode)
#31011: FreePint Index (William Hann)

MESSAGE: (#30984) Web Site Listing

AUTHOR: Rakha Singh
DATE: 04/01/2005 12:01 pm
CATEGORY: Internet Searching, Webmaster, eCommerce

We have just launched www.memorypower.org and have to pay Google to be listed as a sponsored site. How does one get into the main listing at the top. What are the rules for other main sites?. Many Thanks

Médiapolitika: Havast "kiemelt ügyfélként" figyelték meg az előző rendszerben - Havas Henrik a Történeti Hivatalban járt, hogy ő is megtudja, ki, mit és mikor jelentett róla az állami hatóságoknak. 2005.01.07 07:19

Havas Henrikről pedig lehetett mit jelenteni, hiszen korábban sem rejtette véka alá véleményét. Beszélt Bős-Nagymarosról, a sajtószabadságról többek között, így nem véletlen, hogy "kiemelt ügyfélként kezelték". Havas a héten kapta meg a Hivatalból az iratokat. Mint mondta, nyilatkozni fog az ügyben, persze csak ha van miről, sok irat ugyanis információk szerint eltűnt. Amúgy sem egyszerű megfejteni az iratok tartalmát, így használati útmutatókkal látták el a jelentéseket. Eszerint a NOJ a Napi operatív Jelentést, míg a b. ell. t. a belső ellenséges tevékenységet jelenti. (Színes Bulvár Lap híre alapján ma.hu)

Médiakutatás: 2004 a Hírkereső tükrében: az Uno.hu a TOP 5-ben 2005.01.07. 17:19

Magyarország első hírcímgyűjteménye a www.hirkereso.hu új rekordokkal zárta az évet.
Elolvasott hírek tekintetében a 2003-as 29,6 millió után 2004-ben az olvasók 47,407,585 cikkolvasást generáltak. Külön kiemelkedik a novemberi hónap teljesítménye, amikor 4,719,547 cikkolvasás került regisztrálásra. Az oldal nézettsége is dinamikus mértékben emelkedett, a 2003-ról 2004-re az átlagos egyedi látogatószám 44,94%-kal nőtt. A Hírkereső testvéroldala, a híreket ésú linkeket is tartalmazó Kapu.hu oldal eközben egyedi látogatószámát 136,3%-kal, míg látogatásainak számát 187,34%-kal növelte a Medián Webaudit szerint. Jelenleg mindkét oldalnak napi 26 27.000 egyedi látogatója van hétköznaponként.

A Hírkereső legnépszerűbb szolgáltatása természetesen a hírekben történő keresés, amit 2004-ben 1,906,520-szor használtak az oldal látogatói. A legnépszerűbb keresésekről -témakörönkénti bontásban- külön toplista készült. A leggyakoribb kereséseket tartalmazó oldal a www.hirkereso.hu/tophirek címen érhető el.

2004 leggyakrabban keresett 5 szava: lottó, baleset, lakáshitel, Baumag, olimpia. A legkeresettebb férfi Fehér Miklós, míg a legkeresettebb nő Zalatnay Sarolta volt. Cégek közül a Baumag illetve a Parmalat vitte el a pálmát. A politikában az amerikai elnökválasztás, míg politikusok közül Gyurcsány Ferenc "nyert".

A legkeresettebb város Magyarországon Pécs, a világban Madrid volt, míg a leggyakrabban keresett országnak Irak bizonyult.

A sport kategóriában a sakk és az olimpia, a gazdaság kategóriában a lakáshitel "győzött". A keresési statisztika hűen tükrözi a 2004-es év legfontosabb eseményeit, az iraki helyzet változását, az amerikai elnökválasztást, a madridi merényletet, az olimpiát, míg hazai vonatkozásban a kormányválságot illetve a népszavazást, Fehér Miklós illetve Bubik István tragikus halálát, Zalatnay Sarolta és Csisztu Zsuzsa magánéleti bonyodalmait, olimpiai sportolóink doppingügyét és a sakkvilágbajnoki döntőt.

A Hírkeresőn a legolvasottab 5 site sorrendben: Origo, Index, Radio.hu, Ma.hu, Uno.hu., míg témakörönkénti bontásban:
autó: A5.hu, bulvár: Blikk.hu, tv: HírTV,
női lapok: Index-Velvet, gazdaság: Vg.hu,
sport: Nemzeti Sport Online,
tudomány: National Geographic, print lapok: MNO, IT: Prim.hu.

A teljes lista:
Olvasottsági toplista:
1. [origo] www.origo.hu
2. Index www.index.hu
3. Radio.hu www.radio.hu
4. Ma.hu www.ma.hu
5. Uno.hu www.uno.hu

Autós téma:
1. A5.hu www.a5.hu
2. Vezess.hu www.vezess.hu
3. Totalcar www.totalcar.hu

Bulvár:
1. Blikk www.blikk.hu
2. Index-bulvár http://index.hu/politika/bulvar/
3. RTL Klub-szórakozás http://www.rtlklub.hu/szorakozas

TV:
1. Hír TV www.hirtv.hu
2. RTL Klub Online http://www.rtlklub.hu/hirek
3. Korridor (tv2) http://www.tv2.hu/

Női téma:
1. Index-velvet http://index.hu/velvet/
2. Hölgyfórum www.holgyforum.hu
3. [origo]-Női lapozó http://www.origo.hu/noilapozo

Gazdaság:
1. Világgazdaság www.vg.hu
2. Privátbankár www.privatbankar.hu
3. Napi Online www.napi.hu

Sport:
1. Nemzeti Sport www.nemzetisport.hu
2. Index-sport http://index.hu/sport

Tudomány:
1. National Geographic http://www.geographic.hu/
2. http://www.origo.hu/tudomany
3. Sg.hu-tudomány http://www.sg.hu/tudomany.php

Print:
1. MNO www.mno.hu
2. NOL www.nol.hu
3. Népszava www.nepszava.hu

Számtech:
1. www.prim.hu
2. Terminal www.terminal.hu
3. Sg.hu www.sg.hu

Vezércikk:
1. Index www.index.hu
2. Hvg.hu www.hvg.hu
3. HWSW www.hwsw.hu

Hírkereső

Médiapiac: Nobilisé az Index fele

Rovatvezetői eligazítás az Index szerkesztőségében ép: forrás: index Mintegy egymilliárd forintért a pénzügyi befektetéseiről ismert Nobilis Kristóf vette meg az Index.hu Rt. 49 százalékát, de lehet, hogy itt nem áll meg. Az ország egyik leggazdagabb vállalkozójaként számon tartott, pénzügyi befektetésekből élő Nobilis Kristóf érdekkörébe került az egyik legismertebb hírportált üzemeltető Index.hu Rt. 49 százaléka - értesült lapunk. A csomag - meg nem erősített információnk szerint - körülbelül egymilliárd forintért cserélt gazdát. A vevő a Nobilis által irányított SydInvest Rt., az eladó Mucsi György vezérigazgató és Sándor István voltak. A társaságban 42 százalék erejéig a magyar tulajdonban lévő befektetőcég, a Wallis leánycége is részvényes. (kilenc százalék pedig magánbefektetőké maradt.)

Bár állítólag Nobilis a fennmaradó 51 százalékra is aspirál - amiért egymilliárdnál kevesebbet fizetne -, Wallis-körökből származó értesülésünk szerint részesedésük "most" nem eladó. Ettől függetlenül a héten már tárgyalások kezdődnek Nobilis Kristóf és a honi tőzsdén jegyzett, internetes profilú econet.hu Rt. között az Index.hu-rész eladásáról - erősítette meg információnkat Balázs Csaba, az econet.hu vezérigazgatója. Leszögezte: a vásárláshoz az econet.hu nemrég eldöntött, 1,8 milliárd forintos tőkebevonása jelenthet forrást, amiből a befektetők még 1,1 milliárddal adósak. Nem mellesleg az econet.hu-ban történő tőkeemelés is jórészt Nobilisra és partnereire vár, vagyis - lényegében - az üzletember arra ad pénzt az econet.hu-nak, hogy abból kifizethessék őt magát.

Az econet.hu idén már próbálkozott az Index.hu megvásárlásával, ám az év vége felé úgy látszott, hogy a finn hátterű Sanoma kiadó ér révbe. Őket - a kisebbségi csomagra adott magasabb ajánlattal - éppen Nobilis ütötte ki a nyeregből. Balázs Csaba szerint az Index.hu beleillene az econet.hu terjeszkedési elképzeléseibe: szerinte az online újság a jövőben egyre nagyobb szeletet fog kihasítani magának a reklámtortából. (A honi hírportálok közötti látogatottsági versenyben évek óta dobogós Index.hu információnk szerint tavaly közel 800 milliós árbevételt, üzemi szinten százmilliós, adózás előtt pedig "valamivel 0 fölötti" eredményt ért el.) A befektetők pénzét a jövőben is jól prosperáló, sok ügyfelet magáénak tudó magyar internetes rendszerekre szeretnék költeni - szögezte le a vezérigazgató. Ha azonban Nobilisnak nem sikerül megállapodnia a résztulajdonában álló econet.hu-val, meg is tarthatja részvényeit, avagy kereshet más befektetőt, ami akár a hírportál tőzsdére vitelét is jelentheti.

Tegnap az ügy kapcsán Nobilis Kristófot nem tudtuk elérni, Mucsi György pedig még a nyilvános információkat sem kívánta megerősíteni. A független hangvételéről ismert, sokáig az alapítók tulajdonába tartozó internetes oldal körül régóta sündörögnek különféle befektetői csoportok, már csak azért is, mert - az alultőkésítettség miatt - szükség is volt rájuk. Az idők során a tulajdonosok között számos magánbefektető, más néven "üzleti angyal" is feltűnt - e tekintetben Nobilis Kristóf is annak számít -, de a Német Befektetési Rt. is volt már részvényes. A mostani eladók tudomásunk szerint tetemes haszonnal értékesítették részüket. Ha az olvasó szabadon válogathat, akkor inkább bulváros híreket olvas az interneten - ez a következtetés vonható le a hírlista.hu hírgyűjtő weboldal novemberi olvasási statisztikájából. Novemberben a legnagyobb érdeklődést Medgyessy Péter nevelt lányának videoriport-melléklettel bővített erotikus fotózásáról szóló beszámoló váltotta ki. A második helyezést Michelle Wild volt pornószínésznő Fábry Sándorról alkotott lesújtó véleményét részletező cikk érte el. A dobogó harmadik helyét a TV 2 Megasztár című műsorában történt furcsa közjátékról beszámoló hír foglalhatta el. A tíz legnagyobb érdeklődést kiváltott hír listáján is a bulvár dominál. A legolvasottabb nem bulvárhír Kóka Jánosnak, a gazdasági tárca új vezetőjének hangmellékletet is tartalmazó riportja volt, amely az ötödik helyet szerezte meg. (- Az új tulajdonos akár tőzsdére is vinné az internetes újságot - Népszabadság • Marnitz István • 2005. január 8.)


Régebbi hírek:
53. hét
52. hét
51. hét
50. hét
49. hét
36. hét