Heti IFTI információ- és tájékoztatástudomány és -politika: 4. hét

a) Információtudomány

1. Új információforrások: találjuk ki! - bankok a neten

Ügyes kormányzati trükknek minősíthető „A Kontroll” címen kiadott, civilnek mondott lap, amelyet a Társadalmi Unió nevű organizáció ad ki, a GKM pénzén. A szokott kelet-európai abszurd jegyében a fogyasztóvédelmet államilag pénzelt „civil” szervezetek űzik. A Kontroll önmeghatározása szerint „országos fogyasztóvédelmi újság”. Ismeretes, hogy az Európai Unió nagy súlyt helyez a fogyasztóvédelemre. Hazánk a társadalmi fejlettség számos vonatkozásában jócskán elmaradt a nyugati társadalmaktól. Az önszervező és önvédelmére képes civil társadalom egyik biztos jele a társadalmi alapú fogyasztóvédelem. Ez az ellenőrző funkció nem (pontosabban: sem) működött a csatlakozásunk előtt. Igazság szerint azóta sem. A „piaci űrt” próbálja meg kitölteni A Kontroll című havonkénti lap, amelyet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium finanszíroz, pályázat útján átadott pénzzel. A szokott kelet-európai abszurd jegyében a fogyasztóvédelmet államilag pénzelt „civil” szervezetek űzik. A lap 8. száma jelent meg karácsonyi szám gyanánt. Az állami pénz megtette hatását a lapszámban: a két vezető anyag két államtitkár PR-interjúja. Az irracionálisan bonyolult elnevezésű Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériumtól Mesterházy Attila politikai államtitkárt és Kovárik Erzsébet közigazgatási államtitkárt kérdezik meg a tárca fogyasztóvédelmi elképzeléseiről. A két vezető rózsaszín jövőképet vázol föl, minden érdemi eredmény vagy konkrétum említése nélkül. A további cikkekből is jól kihallatszik a kormányzati megrendelés. Fogyasztóvédelem címén megnyugtatják a lakosságot, hogy nem lesz nagyarányú a gyógyszeráremelés. Iványi Gábor volt SZDSZ-es országgyűlési képviselő nyilatkozik hosszasan, hogy mily sokat áldoz a kormányzat a hajléktalanokra. És így tovább. A lap terjedelmében és kiállításában erősen emlékeztet az akkor ellenzéki szociálliberálisok által rendszeresen elítélt Országjáró című kiadványra, amely az Orbán-kormány által preferált értékeket volt hivatva népszerűsíteni. A hasonlóságot az is nyomatékosítja, hogy A Kontrollt is ingyenesen terjesztik, országszerte. (Országos „fogyasztóvédelmi újság” - közpénzen. gondola.hu nyomán)

Egy új honlapon a hankissi „Találjuk ki” játék folyik tovább. Miért kellene kitalálnunk Közép-Európát? Nincs már rég kitalálva? Vagy ha nincs, ki kell-e találni? És ki lehet-e találni? Vannak, akik úgy vélik, nem kitalálni kellene, hanem elfelejteni. Nem egy talán soha-nem-volt Közép-Európában, hanem a világban kellene a helyüket keresniük s megtalálniuk e térség országainak. Lehet, hogy igazuk van. Ez azonban nem jelenti azt, hogy -- ha akarnánk, megpróbálnánk - nem tudnánk segíteni egymásnak, nem tanulhatnánk egymás sikereiből és kudarcaiból, akkor is, ha sok tekintetben versenytársai vagyunk egymásnak. E honlap ezt a közös tanulási folyamatot igyekszik elősegíteni a maga szerény eszközeivel. (Hankiss Elemér: Találjuk ki Közép-Európát. 2005.01.13., talaljuk-ki.hu nyomán)

A diétákkal és egészséges táplálkozással foglalkozó amerikai eDiets ingyenes online magazint indít. A megjelenését illetően klasszikus nyomtatott magazinokra emlékeztető kiadványt 13 millió regisztrált felhasználónak küldik szét. Az eDiets vezetősége ettől a lépéstől a hirdetők körének kiszélesítését, valamint új felhasználók bekapcsolódását reméli. Több nyereséges év után 2003 első kilenc hónapjában az egészségoldal 2,82, míg idén ugyanebben az időszakban már 9,85 millió dollár veszteséget könyvelt el. Ennek nagy része az értékesítési- és marketigköltségek 50 százalékos növekedésének köszönhető. Idén a 31 millió dolláros marketingbüdzsé 15 százalékkal fog nőni, tudta meg az Advertising Age. (Új online magazint indít az eDiets. 2005.01.26., prim.hu nyomán)

Csaknem tucatnyi pénzintézet verseng a magyar nyelvű interneten az on-line bankolás szabadságát és kényelmességét választó felhasználókért. A bankok üzletpolitikája is a hálóra "tereli" az ügyfeleket, hisz jóval olcsóbbak az internetes bankfiókokban elérhető szolgáltatások, ráadásul sorban állás és időpocsékolás nélkül. A Citibank (www.citibank.hu) letisztult kék-fehér nyitólapjáról letölthetjük az Internet Bank bemutatóját, ahol a valós körülményeket meggyőzően szimulálva ismerhetjük meg a felületet működés közben. Először ki kell választanunk, hogy folyószámlás, hitelkártyás vagy ún. "Citibusiness" ügyfelek vagyunk-e. Az azonosító és jelszó megadása után a belső, biztonsági felületre érkezünk, ahol folyószámlást választva a menürendszerből nagy ikonok és legördülő lista alapján is választhatunk. A kezdeti bizonytalanságon a jobb oldali sávban megjelenő on-line súgó segít túljutni, ami dinamikusan változik, attól függően, melyik elemre kattintunk. A szolgáltatások széles köréből választhatunk, számlatörténet, átutalások teljesítése, betétek kezelése - mintha minden a helyén lenne. Online help-desket azonban nem találunk, egy kitölthető formanyomtatványon lehet e-mailkapcsolatba lépni a bankkal, valós idejű válasz azonban nem érkezik. Az elrontott adatokat törölni ugyan lehet, de a megszokott "vissza" gomb hiányzik. Az OTP Portálján (www.otpbank.hu) a cég márkajelzései és biztonsági tanúsítványai az uralkodó látványelemek. A jobb oldali menüből beléphetünk az on-line-bank használatát ismertető felületre, ahol akár hangalámondással együtt is játszható filmből megismerhetjük az on-line banki szolgáltatások használatát. A jól áttekinthető, nagybetűs táblázatokból egyértelmű utasításokat adva végezhetünk tranzakciókat, követhetjük számlánk történetét, vagy feltölthetjük mobiltelefonunk egyenlegét. Minderről kinyomtatható visszaigazolást kapunk, valamint tetszőleges formátumba el is menthetjük az adatokat. Az on-line súgó is segítségünkre áll, valamint az on-line help deskes támogatás is elérhető.

A Budapest Bank (www.budapestbank.hu) oldalán szinte elbújik az on-line felületre vezető link, amikor mégis odajutunk, akkor a nyitóoldalon egy hetek óta lejárt Közlemény "figyelmezet" valamire. A tájékoztató szerint az elektronikus szolgáltatásokat furcsa mód elég levélben megrendelni, és a szükséges kódok és a programlemezen (floppyn?) érkeznek. Ehhez képest érthetetlen, hogy a vállalati szolgáltatások menüpont mélyén találunk csak letölthető programfrissítéseket (3-4 MB) és óriási méretű 9,3 Mbyte felhasználói kézikönyvet. Kipróbálható bemutatóprogramot nem leltünk a Budapest Bank internetes felületén. A CIB Internet Bank (www.cib. hu) évek óta tarol a szakmai megmérettetéseken, az év internetes bankja címet jól használható, ügyfélbarát felületéért kaphatta meg. A honlapról elérhető - Java applet-ként futó - demo változata szerint a titkosított felületre az azonosító és jelszó megadása után léphetünk be, de választható a mobiltelefonos aláírás is, (ami egy világszerte elterjedt magyar fejlesztés eredménye). A "bankfiókban" aszerint választhatunk a szolgáltatások közül, hogy milyen csomag előfizetői vagyunk. A szokásos funkciók - számlatörtének, átutalások, betétek, hitelek kezelése - mellett különleges lehetőség a közüzemi számlák postai csekk alapján történő befizetése, vagy a postai úton, számlával nem rendelkezők számára történő pénzküldése. A nagy nyomógombok és a letölthető felhasználói kézikönyv, valamint az élőhangos telefonos és on-line segítség valóban vonzóvá teszi az egyre jobban terjedő on-line bank használatát. (Bankfiókok a neten. NSZ, Fülöp Hajnalka, 2005.01.28. nyomán)

Pannon Panoráma néven új, országos terjesztésű kulturális havilap indul februártól - jelentette be a Király Kiadó Rt. tulajdonos-vezérigazgatója Pécsett. A tízezer példányban megjelenő színes magazin eleinte a Dunántúl és Budapest újságárusainál, valamint előfizetés útján kapható, később azonban az ország keleti régióiban is találkozhatnak vele az olvasók. Az új lap legfőbb feladatának a hagyományok, értékek őrzését tekinti. Témaválasztásában a kulturális, művészeti élet alkotó szellemi műhelyeinek, fiatal tehetségeinek bemutatását helyezi előtérbe, emellett foglalkozik könnyű- és komolyzenével, a színház világával is. Király László elmondta, hogy az A4-es formátumú havilap a tavaly májusban indult Pécsi Panoráma jogutódja, amely rövid időn belül népszerű lett Baranya kultúra iránt érdeklődő közönsége körében, több tucat külföldön élő magyar olvasót is előfizetői között tudhatott. Hiszem, hogy van és lesz is igény a kultúrával foglalkozó minőségi lapokra, az irántuk való érdeklődést pedig várhatóan fokozza majd az a tény, hogy Magyarország egy városa 2010-ben Európa kulturális fővárosa lesz - fogalmazott. (Kulturális hírek - Pannon Panoráma - új kulturális magazin indul. 2005.01.28., Király László, hirado.hu/MTI nyomán)

2. Információpolitika: sokat akar a szarka

Akár több ezer munkáltató is számíthat arra, hogy büntetést postáz számára az APEH. Az új szabályozás szerint ugyanis a január 31-én esedékes adatszolgáltatási kötelezettséget a kifizetőhelyeknek nem papíron, hanem elektronikus úton vagy gépi adathordozón kell teljesíteniük. Erre viszont sokan nincsenek felkészülve. Az APEH 400-500 ezer adatszolgáltatótól közel 18 millió - magánszemélyre vonatkozó - adatot vár a január végi időpontig. Az adótanácsadók egyesülete nyílt levélben fordult a miniszterelnökhöz, hogy hosszabbítsák meg a január 31-ei határidőt, illetve hogy továbbra is lehessen papíron szolgáltatni az adatokat. Veres János, a miniszterelnök kabinetfőnöke azzal utasította el a szervezet felvetését, hogy nem tudná az APEH a feladatát teljesíteni, és ellehetetlenülne az új szisztéma, az... (Mintegy félmillió érintettnek kell adatot szolgáltatnia január 31-éig - Munkáltatók ezreit büntethetik - 2005-01-26., vg.hu nyomán)

3. Magyar információs társadalom: mi és mi nem történt 2004-ben

Egy év alatt 45 százalékkal több noteszgépet vásároltak Magyarországon. A drasztikusan csökkenő árak, a hipermarketes választék megjelenése tavaly közel húsz százalékkal növelte a teljes hazai PC-piacot, de azt még mindig a nem márkás készülékek uralják. Feltűnően gyorsan áll át a magyar személyiszámítógép-piac a noteszgépeket egyre jobban előtérbe helyező nyugati mintára. Tavaly a mobil PC-kből 45 százalékkal többet adtak el - mondta lapunknak Marosvári Gábor, az IDC Hungary elemzője. Az előzetes adatok szerint a teljes hazai PC-piac 2004-ben közel húsz százalékkal nőtt, összesen 370-380 ezer készülék talált gazdára. Kedvező jelnek ítéli a szakember, hogy lassan, de folyamatosan javul ezen belül a márkás termékek aránya. A nem márkás termékeket összeszerelő kisvállalkozások a múlt év során... (Lassan nő a márkás személyi számítógépek aránya - A noteszgép hajtja a PC-piacot. 2005-01-25., vg.hu nyomán)

Két szakértő, Dombi Gábor és Varga G. Gábor készít éves mérleget a magyar ITÁ tavalyi fejlődéséről. Szerintük (is) a mögöttünk álló év kevesebbet hozott az informatikában, mint remélhettük. De az Európai Unió is megvallotta informatikapolitikája végrehajtásának csődjét. A tagországok lehetőséget kaptak arra, hogy elgondolkodjanak, vajon megfelelő volt-e a követett irány, valóban megtettek-e mindent a modernizációs célok eléréséért? Tavaly mind az unió, mind Magyarország elvesztette hitét, hogy pusztán az informatikai eszközök, megoldások és az információs társadalom eszméinek jóvoltából rövid időn belül képes modernizálni a társadalmat és a gazdaságot. Európa informatikusait és gazdasági modernizátorait egyelőre legyőzték jogászai és óvatos politikusai (például a háromszáz éves szerzői jogok őreit nem tudta felváltani a digitális jogkezelés; Európa nem találta meg saját arcát a szoftverszabadalmi és versenyjogi vitákban). Emiatt a földrész cégei fokozatosan teret vesztenek a maguk teremtette mobiltávközlés-technológiai piacon, és még saját fejlesztésű szoftvereik megvédésére (a Linux gyökere ugyanúgy európai, mint a GSM) is képtelenek, miközben amerikai informatikai eszközöket hívnak segítségül ahhoz, hogy versenyben maradhassanak Amerikával szemben. Úgy tűnik, hogy Európának kevesebb célt kellene kitűznie, kevesebb kulturális intézményt alapítania, de hasznosabb társadalom- és gazdaságélénkítő programokat végrehajtania, hogy végre termelékenyebb és gyorsabb legyen - saját magához képest.

Ennek megfelelően vége az eEuropa-programoknak, az intézményalapítási dühnek, most a rövid dokumentumok, nyers célok korszaka jön. Az "Infokommunikációs technológia (ICT) európai feladatainak újragondolása" című, még augusztus végén megszületett uniós dokumentum a korábbi fejlesztési vágyak többségét kidobva négy fő területre koncentrál. Az e-kereskedelem, e-kormányzat, kommunikációs ipar fejlesztését és az elektronikai ipar elvándorlásának megakadályozását gazdasági környezetrendezéssel, technológiai szabványosítással, tartalomfejlesztéssel és a fogyasztói bizalom növelésével látja megvalósíthatónak. A célok újrameghatározása fokozottan érinti Magyarországot és a fejlődésben lemaradtakat is. A dokumentum készítői minden fronton visszavonulót fújnak, ám abból nem engednek, hogy a versenyképesség alapja az információs technológiák fokozott használata. Ennek hazai tanulsága, hogy a szoftvernagyhatalmi álmoktól vissza kell kanyarodni a praktikus konkrétumokhoz: az informatikai szakma által 2000-ben a Magyar Informatikai Chartában és a 2003-as MITS-ben javasolt feladatokhoz. Ugyanis Magyarország sem tudott haladást felmutatni az információs társadalom és a tudásalapú gazdaság kiépítésében, amely időarányosan mind az eEurope-, mind az eEurope+-programok szerint szükséges lett volna.

Az oknyomozók már az első akadálynál megbukhatnak: nincsenek (hó)naprakész pontos és hivatalos nyilvános IT-statisztikai adatok, mutatók. A különböző felmérések eltérnek egymástól. A minimális információ: majdnem minden harmadik háztartás rendelkezik személyi számítógéppel, de a lakosság többsége jellemzően a munkahelyén használ PC-t. Az Oktatási Minisztérium Sulinet Expressz programjának meghatározó szerepe volt abban, hogy a lakosság áttérjen a digitális technológiák alkalmazására. Innen már csak kis lépés lenne az információs korszak előcsarnoka. E program szabályait éppen tavaly szigorították meg annyira, hogy ellaposodjék. Az energiabefektetés ellenére az elmúlt két évben a számítógépek elterjedtsége Magyarországon mindössze 2 százalékkal nőtt. Az 1,8 millió hazai internetező közül rendszeresen csupán 21 százaléknyi ül a számítógépe elé. Saját internet-előfizetése a háztartások 12 százalékának van. Az otthoni hozzáférés túlnyomórészt egy (30), illetve két (44 százalék) családtag számára biztosít kapcsolatot a nagyvilághoz. 2003-ban 235 százalékkal nőtt a széles sávú előfizetők tábora, és ez a bővülés 2004-ben is intenzíven folytatódott. Eközben az internet-előfizetők összlétszáma alig nőtt, mindössze a régebbi előfizetők váltanak minőségi hozzáférésre. A digitális szakadék még ma is mélyült és szélesedett pár centit. Az internethasználat bővülésének leállására a kevés magyar tartalom lehet a magyarázat. A felhasználók kinőttek abból, hogy híreket és szexképeket fogyasszanak: most jött el az igazgatási és közinformációk, szolgáltatások, az e-kereskedelem és magántartalom kora, de ehhez még erősen hiányzik a kormányzati ösztönzés.

Bár az európai példázatok a telekommunikációs ágazat előtti további nyitást szorgalmazzák, Magyarország már eddig is túl sokat tett a hálózatok építése és túl keveset a tartalomfejlesztés, adatbázis-fejlesztés, továbbképzés, társadalmi felzárkóztatás és integráció terén. Több felhasználóra lenne szükség a társadalmi áttörés, az információs társadalom kiépítéséhez. Hálózatok vannak, elégséges tartalom és felhasználó nincs. A magyar ICT-piac 57 százalékát a távközlés adja. Majd kilencmillió mobil-előfizetőt tartanak nyilván: jó egymillióval többet, mint 2003-ban. Minden szolgáltatónál több az előre fizető, azaz a pre-paid kártyás ügyfél. E csomagok percdíjai a verseny hatására majd a felére csökkentek. Fejlődött a mobilvásárlás funkciója is: másodpercek alatt vásárolható DVD, mozijegy, zene, virág, melyeket a mobilszámlával lehet kiegyenlíteni. Az év fontos eseménye volt a számhordozhatóság megvalósulása, melynek technológiai hátterére több mint hárommilliárd forintot költöttek a szolgáltatók. S pár ezren éltek is e lehetőséggel... Még december végén kihirdették a harmadik generációs frekvenciákra kiírt pályázatokat is, ami nem hozott meglepő eredményt: a szolgáltatást a már piacon lévő előfizetők indíthatják el, előreláthatólag 2006 januárjától, egyelőre a főváros egyes területein. A vezetékes piacon január óta vihető a szám - a saját körzeten belül. A hívások és előfizetések száma ennek ellenére csökken. Pedig megjelentek az olcsó percdíjakat biztosító alternatív szolgáltatók is. Ám még így sem olyan éles a verseny, hogy a szektor nagyot mozduljon. Bár több tucat településen történt fejlődés, továbbra is óriási fehér foltok éktelenkednek a hazai ADSL-lefedettségi térképen.

A kormányzati e-szolgáltatások fejlesztési üteméről egyelőre beszélni sem érdemes. Immár fájdalmasan hiányzik egy új konszenzus arról, hogy mi állami feladat és mi nem, s szintén várunk az e feladatokhoz illő hajlékony közigazgatási és masszív netstruktúrára. Az átpolitizált közigazgatásban az állandó átalakulási és megtakarítási láz lassan a működőképességet veszélyezteti, pedig éppen most lett óriási a közigazgatás felelőssége a jövő átalakulási irányainak kialakításában. És ebben az informatika lehet az az eszköz, amelybe belekapaszkodva a közigazgatás megfelelhet a feladatainak. Súlyos hátrányainkat csak előremeneküléssel hagyhatjuk el. De ahhoz el kell ismernünk, hogy nem vagyunk IT-nagyhatalom. Nem magyar kutatók, K+F lobbisták fogják megtalálni az örök élet titkát (legalábbis nem itthon), s tudomásul kell vennünk, hogy nem várhatunk addig, míg munkába áll az a korosztály, amely már PC-n tanult játszani. Addig is meg kell tanítani mindenkit a számítógép használatára; meg kell értetni, hogy a tudástársadalomban értelmetlen autópályahosszban és lefektetett kábelméterben mérni a sikert. Rá kell venni az országot, hogy vonuljon fel a világhálóra, és ott mutassa meg magát Európának, segíteni a vállalkozónak, aki olcsó szolgáltatásokkal megjelenik az interneten, és segíteni kellene azokat a civileket, akik az állam, a köz feladatát vállalják magukra, hogy bolond olcsójánosokként mások dicsőségére vigyék előre e kitalálásra és megvalósításra szoruló Magyarországot. (IT 2004: Ennyi? Ennyi! NSZ, Dombi Gábor-Varga G. Gábor, 2005.01.28., dombi@datanet.mail.hu- vagabor@axelero.hu nyomán)

3.1 Információstársadalom-hírek: a férgesedés nem állt le

Marcos Velasco a Lasco.A Symbian féreg írója azt nyilatkozta, hogy nincs szándékában a férget "terjeszteni", de megjósolta, hogy ez a "munkája" mérföldkő a mobil vírusok között. Szerinte kódja egy új szintet jelent a mobil malwarek között Marcos Velasco, 32 éves, családjával Rio de Janeiróban élő Brazil programozó. Velasco közzétette vírusa kódját, ami nem kis fejfájást okozott az antivírus cégek biztonsági szakértőinek. A kódot könnyedén felhasználhatják új károkozók készítésére a "cyber bűnözők". "Profi programozó vagyok. A kedvenceim, vírusok, hack, és a biztonság. A "vírusok az életem". - nyilatkozta egy email interjúban, amit egy finn heti IT magazinnak, az ITviikko - nak adott. A teljes interjú a január 20. számban jelent meg. Velasco decemberben közzétette egy Cabir féreg verziójának forráskódját is. A Cabir féreg volt az első olyan károkozó, ami mobiltelefonokat fertőzött meg és Bluetooth alkalmazásával terjedt. Az eredeti férget a nemzetközi 29A vírusíró csoport írta még nyáron, mint POC (Proof of Concept férget). "Ezzel csak azt akartam megmutatni, hogy miként működik a féreg. A közvetlen oka az volt annak, hogy közzétettem a kódot, mert a Kaspersky antivírus cég kutatói nem hittek nekem". Velasco - miután az eredeti férget nem ő írta - csak úgy tudta annak forráskódját közzétenni, hogy az "egész károkozót" az antivírus társaságok leírásai, elemzései alapján újraépítette, újraírta. "Ez a munka nem volt nehéz, mert sok olyan kódot fel tudtam használni hozzá, ami megtalálható az Interneten, mint pl. a symbian.com" - nyilatkozta. Velasco az általa megírt verziót néhány helyen megváltoztatta az eredetihez képest. Velasco variánsa képes terjedni a mobiltelefonokon - ellentétben az eredetivel - anélkül, hogy újraindítanák azokat. Ezen túl ő írta azt a férget, amit az észlelő antivírus cégek Lasco.A-nak neveztek el. A Lasco.A forrása ugyanaz, mint a Cabir.H féregé, de azzal ellentétben a Lasco féreg képes a telepítésekor megfertőzni a symbian.sis állományokat is. Ez az első olyan károkozó, ami "két módon" képes a készülékeket megfertőzni, és két módszerrel terjedni. Velasco állítja, hogy valójában nem akarja az általa megírt malwareket terjeszteni, azt azonban elismerte, hogy az általa közzétett foráskódok valószínűleg felgyorsítják az újabb mobil vírusok megírását. "A Lasco.A forráskódjának megjelenése a "celluláris világ" várható vírusainak új lehetőségeit, szintjét jelenti. Talán 2005-re úgy fognak emlékezni, mint a mobil malwarek évére" (Közzétették a Lasco.A mobil féreg forráskódját az Interneten - A féreg írója Nokia "rajongó" 2005.01.23., Kis János, euroASTRA nyomán)

A HP idén első alkalommal rendezte meg a Versenyképes információs társadalom az EU régióban című konferenciáját, melyen az informatikai cég hazai szakemberein kívül külföldi vendégek - többek között az IT cég regionális vezetői - is részt vettek. A konferencia fókuszában a HP területfejlesztési és regionális politikája állt, melyet az előadók magyar és külföldi példákon keresztül próbáltak minél szemléletesebben bemutatni. Az informatika az elmúlt 30 évben minden korábbi elképzelést felülmúló termelékenység-növekedést hozott a világgazdaságban. Mára egyértelművé vált, hogy a közigazgatás részesülni tud az informatika által biztosított előnyökből. Az IT óriás az Európai Unió valamennyi országában jelen lévő szervezetként számos tapasztalatot gyűjtött és egyre több sikert ért el különböző közigazgatási projektekben, amelyek - összhangban az EU alapelveivel - egyre nagyobb arányban területi alapon valósultak meg. A HP magyarországi példákat tekintve élen jár versenytársaival szemben. Tavaly év végén közbeszerzési eljárás útján két elektronikus közigazgatási rendszer kifejlesztésére irányuló projektet is megnyert. A veszprémi önkormányzat esetében a bruttó 495 millió forint értékű megbízás kiterjed a belső ügyintézési rendszer, a különböző szakrendszerek, valamint a közigazgatási portál és egyéb átfogó alkalmazások fejlesztésére. Az egri önkormányzatnál a bruttó 617 millió forint értékű megbízás magában foglalja az önkormányzat szakigazgatási feladatait ellátó integrált rendszert, a teljes önkormányzati feladatkört átfogó ügyintézési keretrendszert, az egységes, modern és biztonságos informatikai infrastruktúrát, valamint a kistérségbeli önkormányzatokat kiszolgáló központi rendszer fejlesztését. A városi önkormányzatok a projekt megvalósulásával kettős célt szeretnének elérni: az egyik a lakosság tájékoztatása elektronikus úton és az elektronikus ügyintézés biztosítása; a másik az önkormányzat (képviselői testület, polgármesteri hivatal, önkormányzati intézmények) működésének elektronikussá tétele. (HP konferencia az információs társadalomról - 2005. január 26. 17:47, sg.hu nyomán)

4. Információtudomány: a Grid-szövetség

4.1 Mesterséges intelligencia

A legújabb mesterséges intelligencia a mozdulatok megfigyelésével olyan hipotéziseket fejleszt ki, melyekkel követheti és megtanulhatja egy játék menetét Egy számítógép, mely sikeresen elsajátította a " kő, papír, olló" nevű játékot, és sikeresen figyeli meg, illetve utánozza az embereket, egy napon olyan gépek kifejlesztését teszi lehetővé, melyek automatikusan észlelik a behatolókat és létfontosságú szereléseket hajthatnak végre. A CogVis, melyet a Leeds egyetem kutatói fejlesztettek ki, megtanítja saját magát, hogyan játsszon gyerekekkel úgy, hogy az emberi játékosokról készített videó és audio felvételek alapkán olyan mintákat keres, melyekből felépítheti saját "elképzeléseit" a játékszabályokról. A korábbi mesterséges intelligenciákkal (MI) ellentétben, melyek az emberi viselkedést imitálták kódolt szabályokkal, a CogVis sokkal emberibb megközelítést alkalmaz, megfigyelésen és mimikrin keresztül tanul. A korábbi megközelítés teli volt problémákkal, amikor a számítógépek olyan helyzetekkel találták magukat szemben, amik a megadott szabályokon kívül estek, ilyenkor mindig új szabályokra volt szükség. Egy olyan rendszer, mely eseményeket figyel meg akár ismeretlen forgatókönyvvel is és "gyerekként" részt vesz abban, az majdnem az MI Szent grálja - állítja Derek Magee a Leeds egyetem kutatója. Az új CogVis megfigyeli az emberi önkénteseket egy bizonyos kártyajáték során - kő, papír, olló -, majd több környi megfigyelés után képes bármelyik játékot megfelelően eljátszani. Chris Needham a CogVis egyik fejlesztője szerint a rendszer vizuális processzora úgy elemzi ki a folyamatot, hogy a mozgás és a várakozás periódusait elkülöníti, majd a színeken és anyagon alapuló jellemzőket kivonatolja. Mindezt az audio adatokkal kombinálva olyan hipotéziseket fejleszt ki, melyek a játék szabályait követik, ez az úgynevezett induktív logikai program. A kutatók szerint a gép egy nap arra is alkalmazható lesz, hogy a videofilmeken kiszúrja a betolakodókat, vagy egy robotot fontos karbantartó munkákra képezzen ki. (IT-szektor - Megfigyeléssel tanul az új MI. 2005.01.24., New Scientist, mtv/hirado.hu nyomán)

4.2 Böngészők korszaka az információkeresésben

A Microsoft tovább veszít népszerűségéből az internetes böngészők piacán - derül ki a legfrissebb felmérésekből. December és január közepe között az Internet Explorer részesedése 1,5 százalékponttal, 90,3 százalékra csökkent, miközben a Mozilla projekt által fejlesztett Firefox 0,9 százalékponttal, 5 százalékra növelte befolyását az internethasználók körében - mutatják a WebSideStory piackutató számai. Az egyéb honlapértelmező szoftverek - mint amilyen az Opera vagy az Apple Safari - szintén népszerűbbek lettek: közel 1 százalékponttal, 2,1 százalékra nőtt piaci részük. A Microsoft böngészőpiaci dominanciája ugyan még nincs veszélyben, de tavaly június óta fokozatosan csökken az Internet Explorert használók aránya, amely akkor még a 95,5 százalék volt. Hasonló trend olvasható ki egy másik piackutató tavalyi jelentéséből is, noha eltérő számokkal. A OneStat adatai szerint a Microsoft-szoftver része a nettortából májustól novemberig 95 százalékról 88,9 százalékra apadt, miközben a Firefox és egyéb Mozilla fejlesztésű böngészők 5 százalékponttal, 7,4 százalékra növelték sajátjukat. A váltás legfőbb okaként az Internet Explorer gyakori biztonsági frissítéseit, valamint a rivális termékekben már régóta meglévő funkciók hiányát említik szakértők. Tény ugyanakkor, hogy ez fél évvel ezelőtt még kevés volt a felhasználók áttérítéséhez. A Firefox 1.0 tíz héttel ezelőtti megjelenése óta nem veszít vonzerejéből: a projekt közleménye szerint eddig 19 milliószor töltötték le a böngészőt. A szoftver hódításának útjában állhat azonban az a nem elhanyagolható tény, hogy léteznek olyan weboldalak - nem is kevés -, melyek csak az Internet Explorerrel működnek együtt teljes mértékben. Ilyen például a Microsoft-frissítések letöltésére szolgáló Windows Update. A nyílt forrású megoldások hívei szerint azonban végül a vállalatoknak és a fejlesztőknek is be kell majd látnia, hogy az egyedi technológiák helyett a standardok támogatása áll az érdekükben. Előzmények: A böngészőhelyzet fokozódik. Barna József, 2005-01-24., PC World A Firefox népszerűsége töretlen. it.news.hu nyomán)

4.3 Írástörténet - nyelvek keveredése

A máltai nyelv a Földközi-tenger hódítói által beszélt nyelvek különös keveredéséből alakult ki. Ez az egyetlen sémi nyelv, amely latin betűket használ; egyediségét a latin szavakhoz biggyesztett arab ragok is jelzik. A csatlakozás óta ez az első sémi hivatalos nyelv az unióban - Máltán ez nemzeti ügy. A nyelv eredete a föníciaiak korára nyúlik vissza. Erre utal, hogy a rómaiak szerint Máltán pun dialektusban beszélnek, s ezért lenézték őket. A máltai nyelv a római uralom alatt sok latin szóval gazdagodott, ahogy a IX. századtól tartó arab irányítás is megtette hatását. A keresztények megjelenésével azonban újraindult a nyelv "latinosodása". A Máltát a XVI. században elfoglaló Szent János lovagrendjének az olasz volt a hivatalos nyelve. A mai Máltán a 350 ezer angol-máltai kétnyelvű mellett az idősebbek olaszul is tudnak. A Napóleon csapatait elűző britek megérkezése után csak 1921-ben lett az angol hivatalos nyelv. A máltainak sokáig nem volt írott, irodalmi formája, egy-egy lelkes hazafi próbálkozott csupán a nyelv papírra vetésével. A máltai nyelvet főleg a tanulatlan, egyszerű emberek beszélték. Érdekes momentum, hogy a máltai felsőosztály az olasz nemzeti nyelvként való használatáért küzdött a britekkel. Amikor 1964-ben Málta elnyerte függetlenségét, a máltai nyelv új lendületet kapott - és ez nemrég Brüsszelt is elérte. A máltai tolmácsoknak még 2003-ban rendeztek versenyvizsgát, ahol végül egyetlen jelölt sem felelt meg a követelményeknek. Az Európai Bizottság ezért külön tanfolyamot szervez Máltán, a helyi hatóságokkal együttműködve. Gondok a fordításnál is akadnak: tavaly 18 ezer oldalt fordítottak le minden új nyelvre - a máltaira "csak" 10 600 oldalt. (Málta nyelve: a sémi kakukktojás. NSZ, Zalán Eszter, 2005.01.24. nyomán)

4.4 Grid-szövetség

A számolóhálózatok jelentőségének növelése érdekében a három neves szervergyártó saját szövetséget hoz létre, amelynek elsődleges feladata a grid-technológia népszerűsítése és elterjesztése. A szövetség a Globus Consortium nevet kapta, és a három óriáscég közös nyilatkozata szerint - Globus Toolkit néven - hamarosan saját, nyílt forráskódú szoftvercsomaggal jelenik meg a piacon, ami nagy segítséget nyújt az egyetemi, illetve vállalati hálózatok működtetésében. A grid-technológiát jelenleg elsősorban nagyteljesítményű számítási feladatokra használják, mint például a klimatikus változások modellezése, de a vállalatok reményei szerint néhány éven belül már jóval elterjedtebb - és megfizethetőbb - lesz a technológia, így alacsonyabb szintű feladatoknál is hasznosíthatják. A svájci CERN infokommunikációs osztályvezetője, Francois Grey szerint a Grid hálózat lesz a következő nagy lépcső az internet fejlődésében. "A Grid hálózatok új távlatokat fognak megnyitni a számítási és adattárolási képességek területén, ugyanúgy, ahogy ez- a világháló esetében történt. Nem kell hozzá tudni, hol megy végbe az adatfeldolgozás, sem azt, hol tárolódnak az adatok - a Grid önállóan ki tudja használni a hálózat rejtett kapacitásait." A nyilatkozat szerint a szövetséghez több más vállalat is csatlakozott, többek között az Univa, amely a Globus Toolkit forgalmazását végzi , és hálózati megoldásokra szakosodott Nortel Networks. Greg Nawrocki, az Univa igazgatója nyilatkozatában elmondta, hogy a szövetség a grid-technológia elterjedését kívánja elősegíteni, ennek érdekében támogatják az új szabványok kidolgozását, és jelentős összegeket fordítanak a vásárlók tájékoztatására, illetve a piacon mutatkozó igények felmérésére.

A grid alapú számítástechnika elterjedését jelenleg több nagyvállalat és szövetség is igyekszik felgyorsítani. Az adatbázisairól híres Oracle például egyike az Enterprise Grid Alliance alapítóinak, míg a Global Grid Forum új grid szabványok kidolgozásán fáradozik. Nawrocki elmondása szerint a Globus Consortium nem kíván konkurenciát támasztani a már jelen lévő szövetségekkel szemben, és nem kívánják megszakítani a jelenlegi fejlesztéseket sem. "Nem kívánunk mindenáron saját szabványokat kidolgozni, és nem feladatunk, hogy versenyezzünk a GGF és az EGA törekvéseivel" - jelentette ki Nawrocki. "Célunk, hogy felgyorsítsuk az új szabványok kidolgozását, és a nyílt forráskódú Globus Toolkit megfelelő eszköznek tűnik erre a célra." Kapcsolódó linkek: · Hewlett-Packard, · IBM, · Intel (Grid-szövetségbe tömörül az IBM, az Intel és a HP. 2005.01.24. Gyurkity Péter, sg.hu nyomán)

4.5 Internet-használat: versenyben

A Földön 741 millió ember használja az internetet, amely a teljes népesség 11,5 százaléka (internetworldstats.com). A megoszlás nyilvánvalóan nagy eltéréseket mutat, így a legtöbb internethasználó Észak-Amerikában (USA, Kanada) található: 66 százalék, míg Afrikában a nehezen értékelhető 1,1 százalékos számot kapjuk. Európa teljes népességének 28,1 százaléka internetezik. Az Európai Unióban a népesség 45 százaléka használja az internetet valamilyen rendszerességgel. A legmagasabb internetelterjedési rátával Svédország (76,9 százalék), míg a legalacsonyabbal Görögország (15,2 százalék) rendelkezik. A 2004. február 29-i aktualitású kimutatás szerint Magyarország elvesztette előnyét a vele együtt csatlakozott országokkal szemben, sőt több ország meg is előzte e tekintetben. Az új tagországok körében a legmagasabb internetelterjedéssel Szlovénia (38,4 százalék) és Észtország (35,9 százalék), míg a legalacsonyabbal Lettország (13,7 százalék), Litvánia (14,3 százalék) és Magyarország (15,8 százalék) rendelkezik. 2000 és 2004 között Magyarországon 124 százalékos volt az internet-hozzáférés növekedése, míg Lengyelországban 217 százalék, Csehországban pedig 160 százalék. Az ismertetett adatok jóval rosszabb képet mutatnak, mint a hasonló magyar felmérések, hiszen a hazai statisztikák a 2003-as interneteloszlást 25 százalékra teszik azzal, hogy 2001 óta lassú, évi 4 százalékos növekedés állapítható meg. (prim.hu nyomán)

5. Szaporíthatók az agysejtek?

Az orvostudomány történetében először kínai tudósoknak sikerült - laboratóriumi körülmények között - új agysejteket létrehozniuk, amelyeket azután visszaültettek egy, a fején súlyosan megsérült ember agyába. A nem mindennapi orvosi bravúrról a Sunday Times című brit lap számolt be. Az emberi szervezet számos sejttípusa képes regenerálódni, újratermelődni: így válik lehetségessé például a sérülések, vagy éppen a csonttörések gyógyulása. Az agysejtek azonban nem így működnek; ha ugyanis ezek elpusztultak, nincs visszaút. Ez magyarázza, hogy 25 éves korától kezdve mindenki több millió agysejtet veszít el hetente. S bár ennek normális körülmények között nincs jelentősége, az érintett észre sem veszi a folyamatot - ha valakit baleset ér, vagy betegség támad meg, már más a helyzet. A fudani egyetem (Kína) egyik professzora a brit lap jelentése szerint egészséges sejteket távolított el egy közlekedési balesetben súlyosan megsérült ember agyából, azokat laboratóriumi körülmények között elszaporította, majd az új sejteket visszaültette a beteg agyába. Az illető pedig visszanyerte egyes, a baleset miatt elvesztett képességeit, például újra tudott járni. Ha ez a hír igaznak bizonyul, a módszer idővel új gyógymódok kifejlesztését teszi majd lehetővé a balesetben megsérült emberek, illetve az Alzheimer- vagy Parkinson-kórban szenvedő betegek számára. (Kapcsolódó anyagok: * Repülőt vezet a petricsészében élő agy: * A férfi és női agy különbségei. 2005.01.28. MTI nyomán)

6. Kevin Mitnick Budapesten: Hogyan lehet az embereket gátlástalanul manipulálni?

Interjú a világ leghíresebb egykori hackerével, aki az IDC budapesti IT Biztonsági konferencián tart előadást a megtévesztés művészetéről, és arról, hogy az embereket hogyan lehet gátlástalanul manipulálni. Informatikai rendszerekbe betörni olyan egyszerű mint egy telefonhívást lebonyolítani. A hacker felhív egy tetszőleges céges telefonszámot és egyszerűen elkéri az egyik felhasználó nevét és jelszavát. Meglepően és ijesztően sok ember hajlandó kiadni ezeket az információkat. Az egykori hacker és egy sikerkönyv írója, Kevin Mitnick szerint az emberek hajlandóak bízni olyanokban akikről azt hiszik, hogy tudják miről beszélnek. Egy nemrégiben készült interjú során Mitnick szerint senki nem ismeri annyira egy cég dolgozóit, mint maga a hacker. Azzal, hogy valaki IT vagy termékszakértőnek adja ki magát, elnyerheti a bizalmát még az olyan biztonsági embereknek is, akik erre vannak kiképezve. Az un. “social engineering”, az emberek manipulálása a fő témája Mitnick népszerű könyvének, “A megtévesztés művészetének”.

Miért írta meg ezt a könyvet?

Egyfajta oktatóeszköznek szántam, hogy minél többet tudjon meg az olvasó a megtévesztési technikákról, taktikákról, stratégiákról melyeket ipari kémek, hackerek és vandálok használnak jó, illetve ártó szándékkal. Nem számít, hogy egy cég, szervezet vagy kormányzat mennyi pénzt öl a technológiai biztonság kiépítésére, ha nem veszi a fáradságot, hogy kiképezze és kitanítsa dolgozóit. Amíg ezt meg nem teszik, a cégük ki lesz téve a “social engineer” támadásának.

Mit takar az Ön által használt “social engineer” kifejezés?

Míg a közvélemény számára viszonylag ismeretlen a kifejezés, a “social engineer” fogalmát széles körben használják a számítógép biztonsággal foglalkozó közösségek. Olyan gyakorlott hackerekről van szó, aki becsapja egy vállalat naív számítógép-felhasználóját, hogy fontos információkat csaljon ki tőle.

A könyv tele van olyan történetekkel, melyek sikeres támadásokat írnak le. Ezek megtörtént eseteket írnak le?

Én is és mások is azokat a támadási technikákat használták amiket a könyvemben említek, persze a támadás pontos részleteit nem írtam le, a könyvben szereplő adatok kitaláltak. A lényeg az, hogy nem konkrét betöréseimről mesélek, hanem csupán azok taktikájáról, stratégiájáról, és azokról a folyamatokról amit egy “social engineer” nap mint nap használ.

Hogyan lett Önből “social engineer”?

Ez még a 70-es évekre, a középiskolás éveimre nyúlik vissza, amikor találkoztam egy sráccal aki telefonbetyárkodással űzte az idejét. A telefonbetyárkodás a hackelésnek az a változata, amikor a támadó teljesen feltárja egy telefonos hálózat működését kezdve a telefontársaság alkalmazottainak megismerésétől, a rendszer teljes körű átlátásáig. Ekkoriban történt az átállás a mechanikusról a számítógépes rendszerekre, ami nem volt sokkal előbb, mint amikor a telefonbetyárkodásból számítógépes hackelés lett. A social engineering ekkor lépett színre, hiszen míg megpróbáltam feltárni egy telefonos rendszer titkos belső struktúráját, sokszor meg kellett változtatnom a kilétemet, telefontársasági dolgozónak kiadva magam. A cégnél különböző osztályokat és irodákat hívtam fel, hogy megszerezzem tőlük az információkat. Ehhez használnom kellett a telefontársaság nyelvjárását, a szaknyelvet, hogy hitelesnek tűnjek. Innentől kezdve kezdtem el programozást is tanulni. Mindig is nagy mókamester voltam, ezért amit tanultam, azt tanáraimon és a barátaimon teszteltem. Mindig hajtott a vágy, hogy olyan információkat szerezzek meg emberektől, ami a közvélemény számára nem elérhető.

Minden támadás első fázisa a kutatás. Meg kell keresni minden szabadon hozzáférhető információt a cégről, mint például éves riportok, marketing brossúrák, szabadalmazott alkalmazások, újságcikkek, iparági folyóiratok, honlapok tartalma, és még különböző információk amiket a célpont szemeteskukájából ki lehet halászni(!), valamint meg kell tanulni mindent, amit a cégről és az emberekről meg lehet. Ki rendelkezik hozzáféréssel azokhoz az adatokhoz amit keresünk? Hol dolgoznak? Hol laknak? Milyen operációs rendszert használnak? Mi a szervezeti felépítése a cégnek? Ki melyik irodában dolgozik, és az hol helyezkedik el földrajzilag? Emlékezzünk, hogy mindig úgy kell kiadnunk magunkat, mintha jogosultságunk és szükségünk lenne az adatra. Ahhoz, hogy ezt elhiggyék rólunk ismernünk kell a céges szakzsargont , a belső rendszereket, és képben kell lennünk a céggel kapcsolatban. A kutatási szakasz után jön maga a támadás, melynél ki kell találnunk az ürügyet, a cselt amivel elnyerhetjük a személy bizalmát és támogatását. Ha a támadást véghezvittük, megszereztük a bizalmat, és a kívánt információ már csak egy lépésre van tőlünk, akkor visszatérünk a korábbi lépésekhez, míg meg nem szereztük a kívánt információt.

Hogy van az, hogy a social engineer-ek ilyen könnyedén tudják manipulálni az embereket?

Az ember természetét használják ki. Véleményem szerint az emberek nagyon bíznak másokban és nagyon hiszékenyek. Hajlamosak azt hinni, hogy mások is ugyanazzal a morállal rendelkeznek, mint ők maguk. Nem próbálkoznának rászedni vagy megtéveszteni senkit, ezért nem feltételezik, hogy ez velük megtörténhet. A profi social engineer képes manipulálni kívánságainkat, hogy segítőkészek legyünk, együttérzésünket, hiszékenységünket és még a kiváncsiságunkat is.

Mi a különbség egy előre megfontolt támadás és egy közvetett támadás között?

Képzelje el, hogy egy nagyvállalatnál dolgozik Egy napon beszáll a liftbe, és látja, hogy valaki elejtett egy floppy lemezt. A lemez piros, rajta van a cég logója, és nagy betűkkel rá van írva, hogy “Bizalmas - Alkalmazottak fizetési adatai”. Egy ilyenfajta szituációban Ön szerint az emberek többsége mit tenne? Kíváncsiságunkra hallgatva, betennénk a lemezt a gépbe és megnéznénk, hogy mi van rajta. Talán lenne egy “bérlista” és egy“fizetések visszamenőleg” Word ikon. Valószínűleg megnyitnánk a file-t, hogy megnézzük mennyit keresnek a többiek a mi fizetésünkhöz képest. Mi történik ekkor? Hibaüzenetet kapunk például: “A program nem tudja megnyitni az adott file-t” vagy “A file sérült”. A felhasználó nem jön rá, hogy amit csinált az nem más, mint installált egy trójai lovat a gépére ami szabad bejárást nyit a hackernek az illető gépébe. Aztán valószínűleg átadná a lemezt a HR osztálynak, ahol ők is berakják a gépbe, hogy megnézzék mi az, és így a hackernek már 2 géphez van hozzáférése. Ez a közvetett támadás klasszikus példája. Közvetlen támadásnak nevezzük azt, amikor a támadó ténylegesen kommunikál az “áldozattal” akár telefonon, személyesen, faxon vagy email-en. Az esetek többségében a támadó valaki másnak adja ki magát - egy másik alkalmazottnak, eladónak, magas rangú vezetőnek - és megpróbálja rávenni áldozatát arra, hogy kiadja a számára fontos információt, vagy hogy futtasson egy szoftware-t, vagy látogasson el egy weboldalra, ami a végén tönkreteszi a vállalat infrastruktúráját.

Vegyük például a John Wiley & Sons irodát - a célpontot. Első dolog, hogy készítünk egy hamis weboldalt, amely külsőre teljesen legálisnak tűnik. A honlap tartalmaz egy regisztrációs részt, ahol a látogató email címmel és jelszóval tudja magát regisztrálni. Ezután a támadó email-t küld 1000 Wiley alkalmazottnak bátorítva őket, hogy regisztráljanak, mert óriási nyeremények várnak rájuk. Az emailben természetesen ott van a hamis weboldalra mutató link is. Tegyük fel, hogy csak 10% reagál az emailre továbbá, hogy a reagálók 10%-a ugyanazzal a jelszóval regisztrál , mint amit bent az irodában használ. (Azért hogy ne kelljen annyi jelszót észben tartani legtöbbünk ugyanazt a jelszót használja mindenhol!) Ezzel a 25 email címmel és jelszóval már el lehet kezdeni a támadást.

Azt hiszem az ügyes technikák amivel a social engineer megtéveszti és manipulálja az embereket, és ráveszi olyan dolgokra amire csak akarja. A másik pedig az a fajta hiszékenység, amit az áldozatok mutatnak, miközben áldozatul esnek. Saját tapasztalatból tudom, hogy rengeteg naív, hiszékeny, sebezhető ember van. P. T. Barnum azt mondta egyszer, hogy “minden percben születik egy balek”. Remélhetőleg ez a könyv segít abban, hogy egyre kevesebb balek legyen, vagy legalább megtanítja őket, hogy ne válljanak a social engineer-ek támadásainak áldozatává.

Van valami különös árulkodó jel ami sejteti velünk, hogy egy social engineer áldozatává váltunk, és ha van akkor milyen stratégiát válasszunk, hogy elkerüljük a támadást?

A leggyakoribb ilyen árulkodó jel, amikor valaki nem akarja megadni a számát, amin vissza lehet hívni. A legjobb stratégia pedig megkérdezni magunktól: miért én? Miért engem hívott? Van valami különleges abban amit csinálok? Ha valaki ismeretlen megkér, hogy csinálj meg valamit neki -akármennyire ártalmatlannak tűnik- nézd meg jó alaposan, hogy mire is kér.

Az új alkalmazottak miért sebezhetőek ennyire?

Az új emberek gyakran nem ismerik a biztonsági házirendet és az eljárásokat, kevés emberrel találkoztak még a cégnél szemtől szembe, ezért nem mindig tudják, hogy kikkel állnak szemben. Ezért esik meg, hogy az újoncok sokkal jobban megbíznak másokban, sokkal kooperatívabbak, csak hogy megmutassák, ők csapatjátékosok. Kevésbé valószínű, hogy megkérdőjelezik a forrást, főleg ha az a hierarchiában feljebb áll nála.

Mit szeretne elérni az embereknél a könyvével?

Azt szeretném, ha megértenék, bárkit lehet manipulálni. Lesznek az olvasók között olyanok is akik azt hiszik, hogy őket soha nem lehet majd ezekkel a technikákkal megtéveszteni, de még a leghozzáértőbbeket is érhetik meglepetések. Nem is olyan régen én is egy social engineer áldozatává váltam. Washington D.C. ben voltam akkor amikor az eset történt, éppen a Szövetségi Kommunikációs Bizottságnál intéztem az ügyeimet, ezért egy kicsit zavart voltam. Egy riporter felhívott azzal, hogy a kiadóm szeretné, hogy beszéljek vele. Tudtam, hogy a kiadóm éppen a könyvem reklámkampányán dolgozik és a riporter olyan névre hivatkozott ami teljesen reálisnak tűnt nekem. Miután a sztori lement, a kollegáim a Wiley-nál megkérdezték, hogy miért beszéltem ezzel a fickóval? Azt hiszem egy social engineer áldozatává váltam…

Bárki lehet sebezhető, ha egy gyakorlott social engineer-rel áll szemben. Azt szeretném elérni a könyvemmel, hogy az emberek legyenek egy kicsit tájékozottabbak. Végezetül meg kell értenünk, hogy a való világban vannak emberek akik készek csalni, hazudni, lopni, és embereket manipulálni, csak, hogy elérjék amit akarnak. Amíg nem kezdünk el gondolkodni azon, hogy milyen sebezhetőek vagyunk, cégük vagyonát és saját állásukat veszélyeztetjük. (Kevin Mitnick Magyarországra érkezik az IDC IT Biztonsági konferenciára, február 2-án - 2005. január 23. 11:35 forrás Prim Online nyomán)

b) Tájékoztatástudomány

1. Médiapolitika: kereskedelmi tévék az ORTT ellen

Az előírt időpontnál korábban hosszabbíttatnák meg koncessziós szerződéseiket az országos kereskedelmi televíziók a médiahatóságnál. A sietség oka az lehet, hogy 2006-ban kormányváltástól tart a két műsorszolgáltató. Tíz évre kapták meg az országos kereskedelmi televíziók földi sugárzási jogukat a médiahatóságtól 1997 júliusában. Ez a szerződésben előírt jogosultságuk egyszer hosszabbítható meg, legfeljebb öt évre. A TV2 és az RTL Klub szerződése 2007 júliusában jár le és a hosszabbításnál a médiatörvény előírását kell figyelembe venni - mutatott rá Szalai Annamária, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) fideszes delegáltja. Szerinte a médiatörvény kimondja, hogy a hosszabbítási igényt tizennégy hónappal a jogosultság lejárta előtt kell bejelentenie az igénylőnek, és az ORTT ezt követően dönt az elfogadásáról. Ezt a határozatot tehát még nem lehet meghozni - mondta Szalai. Fontos előzmény, hogy Kovács György, az ORTT elnöke a múlt év októberében Brüsszelbe látogatott, mert az őt meghívó Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója informális beszélgetést kívánt folytatni vele. A Magyar Nemzet akkori információi szerint a találkozó hátterében a műsorszolgáltatási szerződés meghosszabbítása állt. A lap forrásai úgy látják: a televíziók tulajdonosai azért sürgetik az eljárást, mert attól tartanak, hogy 2006 után egy Fidesz-győzelem esetén nagymértékben romlana az esélyük az ORTT-vel folyó tárgyalásokon. Még annak tükrében is, hogy 2008 márciusáig a mostani ORTT dolgozik tovább, hiszen a médiahatóság költségvetése nagyban függ a parlamenti erőviszonyoktól. Félelmüket pedig az alapozza meg, hogy a baloldali ciklus alatt félreérthetetlenül a jelenlegi kormánypártok kommunikációját segítették elő.

Szalai Annamária úgy látja: a helyzetet súlyosbítja, hogy a médiafinanszírozás 2006-ra mindenképp összeomlik, mert az ORTT-hez tartozó Műsorszolgáltatási Alapnak több a kiadása, mint a bevétele. Szerinte a csődöt csak a médiatörvény módosításával lehetne megelőzni. A delegált azzal is érvelt, hogy az ORTT saját maga csonkította bevételeit azzal, hogy a hatodára csökkentette a Sláger és a Danubius Rádió koncessziós díját, és e műsorszolgáltatók esetében két éve precedenst is teremtett a műsorszolgáltatói szerződéseik előre hozott meghosszabbításával. Újhelyi István, az MSZP alelnöke a napilap kérdésére hangsúlyozta: 2006-ban nem kormányváltásra készül az MSZP, míg „a koncessziók ügyében a törvény szerint kell eljárni úgy, hogy az állam, a televíziók és a nézők jogai ne sérüljenek”. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója elmondta: örülnének a mielőbbi hosszabbításnak, de egyelőre arról tárgyalnak az ORTT-vel, miként módosuljon a szerződésük. Szerinte az RTL-nek nincsenek kormánypreferenciái, és csak azért sietnek, mert sok időbe kerül az új szerződés kidolgozása. A TV2 elöljárói elérhetetlennek bizonyultak a Magyar Nemzet számára. (Kormányváltástól tartanak, de még 5 évet akarnak a magántévék. 2005.01.28., Kristály Lehel, mno.hu nyomán)

A 2005-ös évtől megújult a Danubius, amely most jelentős, műsorösszetételt érintő változtatásokkal folytatja tevékenységét. Magyarországon a Danubius az országos kereskedelmi rádiók közül... a leggyorsabban ismerteti meg a hallgatókat az új nemzetközi és hazai dalokkal. A változtatások egy része már tapasztalható, az idei évet egy új szignálpark bevezetésével kezdte. A programban új műsorok is jelentkeztek. Fiatalos, lendületes rádiós adással ébreszti az országot 6 és 10 óra között a Reggeli Triós, amelynek három műsorvezetője, Lilu, Hepi Endre és Comandante Tomas Grande dinamikus könnyedséggel igyekszik a hétköznapi reggeleket különlegesebbé tenni. Továbbra is hallható a déli kívánságműsor, amelyet Vágó Piros vezet és amely most új alműsorral bővült. A Piros Ász nevet viselő, felnőttek számára készült összeállításban a legfrissebb nemzetközi és hazai dalok kerülnek bemutatásra, egyidejűleg szavazási, véleménynyilvánítási lehetőséget biztosítva a hallgatóknak. A Danubius a hétköznapok délutánjait is szórakoztatóbbá téve Duplaszaltó címen útjára indított egy egyedülálló showt. Két házigazdája Rákóczi Ferenc és Péter Petra aktuális témákat dolgoz fel 2 és 6 óra között baráti, személyre szóló módon és sok-sok zenével. (Danubius rádió - változások a műsorstruktúrában. 2005.01.24. BTL.hu nyomán)

De a nézők sem bíznak a médiahatóságban? Tavaly legtöbbször a hírműsorokra és a valóság show-kra volt panasz, de összeségében csökkent a panaszok száma. Noha tavalya politikai légkör bőven adott okot hallgatói-nézői észrevételekre, az első három negyedév - a korábbi időszakokban megszokott panaszáradathoz képest - viszonylag csendes időszaknak bizonyult a médiahatóság panaszbizottságának. A média-kedélyek a decemberi népszavazást követő időszakban borzolódtak leginkább. Decemberben a leggyakrabban a hírműsorokra és a kibeszélőshowk-ra tettek panaszt a nézők. A múlt év második és harmadik negyedévében az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottságához kevesebb beadvány érkezett, mint a korábbi évek hasonló időszakaiban. Az esetenként másfélszázat is meghaladó panaszos beadványhoz képest, a második negyedévben - áprlis 1-eje és június 7-e között - mindössze hetven nézői észrevétel érkezett. A Panaszbizottság soros elnöke, Szirányi János írja a második negyedévről szóló jelentésében, hogy azt feltételezték, az EP-választási kampány időszakában sok beadványt kapnak. A soros elnök úgy véli, hogy mégsem így történt, az vagy a műsorszolgáltatók korábbiaknál korrektebb és kiegyensúlyozottabb tájékoztatáspolitikájának köszönhető, vagy a panaszosok váltak egyre érdektelenebbé és vesztették el a médiahatóságba vetett bizalmukat. Szirányi azt is írja beszámolójában, hogy a panaszosok nagy része azonnali, hatékony, látványos intézkedést vár az ORTT-től, az esetek többségében pedig csupán jobbító szándékú vélemény megfogalmazását kapja.

Úgy tűnik, hogy 2004. harmadik negyedévében folytatódott a panaszok csökkenése, ugyanis 2004. július 1-eje és szeptember 8. között mindössze 57 panasz érkezett - olvasható Zsigmond Béla soros elnök beszámolójában. Szerinte a gyengébb a "panasztermés"a nyaralással és a műsorok szüneteltetésével magyarázható, hiszen nem láthattunk valóság show-okat és reality műfajú adásokat, amelyek a panaszbeadványok jelentős részét indukálják. Ennek számszerűsíthető bizonyítéka, hogy míg a második negyedév hasonló időszakában a kereskedelmi csatornák (RTL, TV2) ellen 29 panaszbeadvány érkezett, a harmadik negyedévben mindössze nyolcat kaptak. A negyedik negyedévben nőtt a beadványok száma, de csupán a 2004-ben összegzett negyedéves jelentésekhez képest, ugyanis 2004. október 1. és december 7. között összesen 78 panasz érkezett, ami az elmúlt éveket tekintve átlagosnak mondható. A 2004. december 5-i népszavazás után több panasz érkezett - derült ki a negyedik negyedév soros elnöke, Bodonovich Jenő jelentéséből. Még mindig a nézők nyújtották be a legtöbb beadványt (37), a pártok és frakciók 14-szer, a civil szervezetek 11-szer, az egyéb szervezetek 13-szor fordultak panasszal a Panaszbizottsághoz. Az utolsó negyedévben legtöbben a hírműsorok kiegyensúlyozottságát kérdőjelezték meg. (Gyengébb panasztermés - nem bíznak a nézők a médiahatóságban? Herczeg Dóra, nszava.hu nyomán)

2. Médiakultúra: hogyan él a sajtó?

A média világát összefogni kívánó Mediabuddies.com és a VAR International kutatócég elkészítette az első nemzetközi tanulmányt az újságírók és reklámszakemberek életstílusáról. Saját bevallásuk szerint keményen élnek, gyakran keverednek munkahelyi kalandokba, és a legtöbben hisznek abban, amit reklámoznak vagy leírnak - derül ki az újságírók, valamint reklám- és PR-szakemberek körében végzett kutatásból. A felmérés néhol talán nem meglepő, de mindenképpen érdekes, illetve tanulságos eredményei az alábbiak: - A szakma munkatársai többségükben "keményen dolgoznak" (83%), "keményen szeretnek" (38%) és "keményen isznak" (25%). Jelentős kisebbség még "keményebben szeretne szeretni" (31%), egy részük "keményebben szeretne dolgozni" (13%), de csak kevesen "szeretnének keményebben inni" (5%). - Csaknem minden negyedik kollégának volt már munkahelyi viszonya (24%), 20%-uk munkahelyén ismerkedett meg partnerével, és 29% ismer olyan munkatársat, akinek viszonya van vagy volt az irodán belül. - A TV, rádió és sajtó világában dolgozók 26%-ának nem okoz különösebb fejtörést, ha beavatkozik mások magánéletébe, mivel meggyőződésük szerint ez a munkájukhoz tartozik. 23%-uk azért zavarba jön ettől, de úgy gondolja: a munkájával járó kellemetlenségről van szó. 21%-uk inkább elkerüli azokat a megbízásokat, ahol hasonló helyzet előfordulhat. - A megkérdezett újságírók, illetve reklám- és PR-szakemberek 79%-a hisz abban, amit ír vagy reklámoz - bár elismerték, hogy olykor kompromisszumokra is szükség van.

A kutatás során a válaszadók boldogságát is "mérték", az alapján: kell-e aggódniuk a pénzügyek miatt; milyen a lelki egyensúlyuk; jó egészségnek örvendenek-e és elérik-e célkitűzéseiket. Az ún. "Boldogság Index" az 59 év felettiek körében volt a legmagasabb, és az élettársi viszonyban élők között a legalacsonyabb. A férfiak a válaszok alapján boldogabbnak tűntek, mint a megkérdezett hölgyek. A bennfentesek szerint pedig a média világában azért jó dolgozni, mert kreatív, kielégítő lehetőségeket nyújt, és mert ott a dolgoknak jelentősége van: - A mostani reklámosok, illetve újságírók 25%-a más hivatást választana, ha újrakezdhetné - legszívesebben joggal, sporttal, színházzal vagy orvoslással foglalkoznának. - Mindössze 2% szeretné, ha gyermekei követnék példáját, és a médiával kerülnének kapcsolatba. A legtöbben azért rájuk hagynák a választást (74%). David Davis, a Mediabuddies alapítója úgy nyilatkozott: "A legmeglepőbb az volt, milyen nyíltan és őszintén tudtak válaszolni a média szereplői olyan személyes kérdésekre, amelyeket normál esetben ők tesznek fel másoknak a munkájuk során." A kutatásban 256 médiás - 53% férfi és 47% nő - vett részt, a világ összesen 31 országából. Ők átlagosan 43 órát dolgoznak egy héten (de 5%-uk állítása szerint heti több mint 80 órát tölt munkával). A felmérést a VAR International 2004 novemberében készítette az interneten keresztül. A kutatás további érdekes adatai elolvashatók a Mediabuddies weboldalán: www.mediabuddies.com (Így élünk mi: tanulmány a média világának életstílusáról - 2005-01-24 09:44 [Mediabuddies], gaborják, mediainfo.hu nyomán)

Több német lapkiadó sem tartja valószínűnek forgalma növekedését, mert túl keveset tudnak olvasóik ízléséről. Ezt az eredményt a KPMG tanácsadó cég "Wachstumsfelder für den Zeitungsmarkt in Deutschland" (A német lappiac növekedési területei) című tanulmányában adta közre, melyben 56 német lapkiadó vezetői beszéltek iparáguk jövőbeli lehetőségeiről. Minden harmadik kiadó saját adatai szerint gyenge CRM-et (Customer Relationship Management) folytat. Így a kiadók szinte csak az előfizetők címét ismerik, pedig megfelelő CRM rendszer segítségével új termékek és szolgáltatások bevezetésével bevétel növekedés lenne elérhető. Mindamellett az is látszik, hogy a terjesztésből a bevételeknek körülbelül a fele kellene, hogy származzon a jövőben. A lapkiadók tradicionálisan rendelkeznek saját kézbesítő szervezettel, - írja Tammo Andersch, a KPMG egyik vezetője - mely a kiadók egy tipikus erőssége. "Így kézenfekvőnek tűnik, hogy ezeket kiegészítő szolgáltatásokhoz használják". Már ma is a kiadók több mint harmada (37%) használja a postai kézbesítést. Csaknem minden második (47%) még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy gyógyszereket értékesítsen.

A tanulmányból az is kiderült, hogy a kiadók 87 százaléka kínál kulturális termékeket és szolgáltatásokat (művészet, könyvek, utazás). A szakértők egyetértenek abban, hogy a saját értékesítésű könyvek, CD-k és DVD-k maximális ára 5 euró körül van. További forgalom-gerjesztőként a kiadók 60 százaléka szervez különböző rendezvényeket. A kiadók fele tart különböző tanfolyamokat és képzéssel összekötött utazásokat. A jövőre nézve 70 százalékuk tartja elképzelhetőnek, hogy üzemi szolgáltatásokat (áram, víz, telefon) értékesítsen. 62 százalékuk nem érdeklődik a biztosítások értékesítése iránt. Ennek oka, hogy félnek a jó hírük elvesztésétől. Összességében elmondható, hogy a jövőben a bevételeknek körülbelül felét a terjesztésekből kellene beszedni. "Ezt a célt hosszútávon csak áremeléssel lehet elérni. Fontos azonban, hogy az olvasók érezzék a használati érték növekedését, hogy a kiadók elkerülhessék az előfizetői és a kiskereskedelmi forgalomban eladott példányszámok további csökkenését. És hogyan is kéne ezt tenni? A lapkiadóknak a rádióval, televízióval és internettel ellentétben nagyobb hangsúlyt kellene helyeznie az aktuális témák háttérinformációira" - hangzik Michael Weimar tanácsadó javaslata. (Lapkiadók jövőbeli lehetőségei - ahogy a KPMG látja. 2005-01-26., Mediaundmarketing.de, varga, mediainfo.hu nyomán)

3. Médiapolitika és médiakutatás

Megkezdte működését hétfőn a Magyar Távirati Iroda (MTI) új hírszolgálati ügyelete és szakmai ügyfélkapcsolati központja (newsroom), amelynek feladata „elősegíteni a gyors, pontos, közérthető és pártatlan” tájékoztatást. Vince Mátyás (!) elnök a központ felavatásakor rámutatott, a belső munkafolyamatok összehangolása, felgyorsítása mellett az új szervezeti egység kiemelt feladata az előfizetők és minden ügyfél szakmai igényének, kérésének lehető leggyorsabb teljesítése. (Felavatták az MTI új newsroomját. 2005.01.24., MTI nyomán)

Főműsoridőben és a teljes napot tekintve is legtöbbet az RTL Klub adásait nézték múlt évben a 18-49 éves korcsoportba tartozó véleményformálók, ezen belül is a többi adónál nagyobb arányban szerepeltek a nézők között a felsőfokú végzettségűek, írja a Világgazdaság. Az AGB Hungary adatai alapján készült elemzésből kiderül, hogy az 18-49 éves korosztályba tartozó felsőfokú végzettségűeket figyelembe véve az RTL Klub közönségaránya több mint 11 százalékponttal nagyobb, 32,7 százalék főműsoridőben, mint a rivális kereskedelmi adó 21,2 százaléka. ERP összefoglaló. Mindent a vállalatirányítási rendszerekről. A kereskedelmi szempontból, üzletileg fontos csoportokat nézve kisebb a differencia a két nagy televíziós társaság között, az RTL Klub 34,7, a TV2 25,4 százalékot produkált. A közszolgálati televízió azonban elmarad a két kereskedelmi csatornától, mindössze a felsőfokú végzettségű nézőket tekintve szerepelt jól, főműsoridőben 15,7 százalékkal. (Az RTL Klub vezet a döntéshozók körében. 2005.01.26., vg.hu nyomán)

Jessa Crispint a keménykötésű könyvek hozzák izgalomba. Recenziós blogja, a Bookslut.com az olvasók és kiadók kedvence. Napi 5-6 000 egyedi látogatója van. A kiadók azért szeretik a Bookslut-ot - számol be a Chicago Tribune riportere -, mert olyan fiatalok is belenéznek az interneten, akik a nyomtatott sajtó könyvmellékleteit nem veszik kézbe. (A cikk megtekintéséhez regisztrálni kell; a feliratkozás ingyenes.) Kevésbé vannak elragadtatva azok a szerzők, akiket lehúzott. Dale Peckről ezt írta Jessa: "A bekerítés törvénye még ahhoz sem elég vacak, hogy ponyva legyen. Miközben olvastam, azon vettem észre magam, hogy a borítóval megpróbálom felvágni az ereimet." Peck sem maradt adós: "Crispin útszéli és ostoba." A blogger "slut"-nak (szajha) legfeljebb a szó avítt értelemben nevezhető, amely szerint minden élveteg nő az. Képéből és örömének tárgyából ítélve, szolid lány lehet. (Könyvszajha.com, NOL-Metazin, 2005.01.26. Jessica Crispin nyomán)

Ma már nem annak kell örülni, hogy egy városnak honlapja van az interneten, hanem inkább annak, ha célszerű és takaros. A fiktív embert nem érdekli semmilyen város honlapja, de amint meg szeretne tudni valamiről valamit, fontossá válik, hogy ez megtörténhet-e vele egy városszájton. Pontosítva a tesztkérdést: megtud-e valamit valamiről a kozmopolita fiktív ember egy potenciális európai kulturális főváros honlapján? A külföldieknek is van lehetőségük, kilenc pályázónál minimum angolul akad némi tartalom, de a többség németül is tájékoztat. A poliglotság különdíját Miskolc kaphatná, ahol az angol és német mellett, szlovák és lengyel verzióban is osztja a tartalmat. Kaposvár honlapján finn testvéreink is anyanyelvükön tájékozódhatnak, miután Raumában végeznek nyelvi lektorálással. Francia barátaink Veszprém és Budapest honlapján érdeklődhetnek. Mindegyik pályázó honlapján találni olyan működő mélyinformációs szolgáltatásokat, mint a térkép (a nagy méretű képtől a Java-scriptes navigátorig) vagy a webkamera.

A városi honlapok külalaki változatosságát vélhetően az őket előidéző döntéshozói víziók okozzák. A legmarkánsabb alapképlet a "portál". Míg azonban a cél és az eszköz Budapest vagy Pécs honlapja esetében megfelelnek egymásnak, Székesfehérvár portálja erős túlzásnak tűnik. Világunk gyorsul ugyan, de lehet hogy a jó izlést nem haladja meg, akkor sem ha az információ az bizony ömöl. Hasonló benyomást keltett Veszprém nyitólapja, ahol három ablakocskában mozog három szöveg, ami a gyors tájékozódást tulajdonképpen megakadályozza. Szerencsére a további oldalakon nincsenek ilyen dolgok. Veszprém egyébként a visszafogottabb, kevésbé portálos és inkább honlapszerű szájtok alfaját képviseli. Ilyen a kifejezetten unalmas egri honlap. Ilyen a kecskeméti is, amely elsőre rondának tűnik, aztán kiderül hogy nem az, csak adatlomtalanítás híján túlnyúlt magán: a lap alján található mezei őrszolgálatról szóló tavaly márciusi közlemény például már nem érződik aktuálisnak. Kritikai szempontú megmondás alapján Sopron honlapja emelkedik ki a mezőnyből: a szigorú arcú szakértő valamiféle arányérzéket vélt felfedezni az oldal mögött. Tovább növelte a rokonszenvet a jó technikai kidolgozás és az hogy az idegen nyelvű oldalak böngészése egyedül itt nyújt elfogadható élményt. Jól jöhet a www.városneve2010.hu típusú domén - ilyet birtokol Budapest, Debrecen, Eger, Győr, és Pécs. Eger és Győr doménjén önálló tartalmat is találunk. Győr egy technikailag (különös széteső karakterek) hibásnak tűnő flashanimációt mutat. Eger projektoldala viszont közönségbarátan informatív, ami jó alap a lehet a további fejlesztéshez. (Kultúrfővárosi honlapteszt. Namurdze, 2005.01.27., index.hu nyomán)

4. Tájékoztatáspolitika: mi a közérdekű?

Újabb tájékoztatáspolitikai esemény volt, amelyik felveti a közérdekű, közhasznú és közbiztonsági információ- és tájékoztatási rendszer működésképtelenségét. Tűz ütött ki a Paksi Atomerőműben péntek délelőtt. A katasztrófavédelem a legmagasabb, 5-ös fokú védelmet rendelte el. Az erőmű vezetése állítja, nem volt nukleáris balesetveszély. A kijelölt dohányzóhelyen csaptak fel a lángok, ahol a felújításhoz szükséges tetőszigetelési anyagokat is itt tárolták. Az eset kapcsán, az erőmű területén megtiltották a dohányzást. Ez minden. (Lovas Éva, stop.hu nyomán)

Megsértette a tényszerű tájékoztatás törvényi követelményét egy, a decemberi népszavazásról készített tudósításával a Magyar ATV az ORTT Panaszbizottsága szerint - jelenti a HavariaPress. Az Országos Rádió és Televízió Testület Panaszbizottsága állampolgári bejelentésre vizsgálta meg a tévécsatorna január 9-én este hét órakor sugárzott heti hírösszefoglalóját. Abban ugyanis az hangzott el a kettős népszavazással kapcsolatban, hogy „mindkét kérdésben elutasító végeredmény született”. Az eljáró tanács megállapította, hogy a kifogásolt mondatrész valóban elhangzott, márpedig ez sérti az eseményekről nyújtandó tényszerű tájékoztatás törvényi követelményét. A december 5-i népszavazás ugyanis jogi értelemben kizárólag az „eredménytelen” jelzővel illethető, az „elutasító” jelzővel semmi esetre sem. Az „elutasító végeredmény” szóösszetétel használatát pedig a Panaszbizottság feltétlenül megtévesztőnek tekinti, hiszen az azt a hamis látszatot kelti, hogy a népszavazás kérdéseire a lakosság nagy számban elutasító választ adott volna. A Panaszbizottság álláspontja szerint a műsorszolgáltatótól elvárható, hogy a lakosságot jelentős mértékben foglalkoztató kérdésekről szólva a lehető legpontosabban és tényszerűen fogalmazzon. (Megsértette a tényszerű tájékoztatás követelményét az ATV. 2005. 01.28., mno.hu nyomán)

Infomációforrás-tájékoztatás:

a) Bar Digest 31186 - 31231 - Fri, 28 Jan 2005 13:51:59 GMT
MESSAGE: (#31186) Re: Info brokers around Europe

AUTHOR: Karen Blakeman
DATE: 25/01/2005 07:06 am
CATEGORY: People and Places
Reply To: (#31185) Info brokers around Europe
Author: Roisin Bell
Date: 24/01/2005 09:29 pm
Try DIMARS (Directroy of Information and Market Research Specialists) at http://www.dataresources.co.uk/brokersearch.htm

Roisin,
I am a member of the AIIP. Would you like me to post a message there on your behalf? Quite happy to do this as they are very knowledgeable and helpful. BTW I hope you included me in your listing! (Tai-Pan Research?)
Regards
Jane

MESSAGE: (#31208) Re: Directors info

AUTHOR: Pam Foster
DATE: 26/01/2005 02:45 pm
CATEGORY: Company, Industry, Country and Product Research
Reply To: (#31207) Directors info
Author: Stu
Date: 26/01/2005 02:04 pm
Hi Stu,
I assume you've tried to find the information on the company's web site. Directors are often listed there or in the company's annual report.
Free information on directors of UK public companies is available. You could try Hoover's UK at http://www.hoovers.co.uk or Hemscott at http://www.hemscott.net. You have to register for the latter but it's still free.
Finding directors of private companies is more difficult and you may have to pay for a directors report. FreePint offers access to ICC data which includes detailed directors reports. Just click on the ICC link under Contents. ope this helps.
Regards,
Pam Foster,
Editor, VIP
http://www.vivaVIP.com

b) ICT Weekly of January 28, 2005 Fri, 28 Jan 2005 11:53:10 +0100
Researchers develop new machine for detecting life on Mars
Scientists continue to explore Mars for elusive signs of life. A new tool should help in the hunt. The Mars Organic Analyzer (MOA) can detect and identify amino acids with 1,000 times greater sensitivity than the Viking probes that landed on the Red Planet in 1976.
Researcher at the University of California at Berkeley designed the briefcase-size MOA, which includes laser spectroscopy, tiny pumps, valves and fluid channels. In laboratory samples, the new system detected amino acids present in parts per trillion.
The MOA is being developed for the European Space Agency's (ESA) ExoMars mission, scheduled to launch in 2009.
Scientific American - January 18, 2005
http://infonomics.nl/ref.php?nid=2065

Software watching while you work
Software that can not only monitor every keystroke and action performed at a PC but also be used as legally binding evidence of wrong-doing has been unveiled. he developers behind the system claim it is a break-through in the way data is monitored and stored.
The system is a joint venture between security firm 3ami and storage specialists BridgeHead Software. They have created a system which can monitor computer activity, store it and retrieve disputed files within minutes. The storage system allows every action on a computer to be logged. It could help employers to follow the trail of stolen files and pinpoint whether they had been emailed to a third party, copied, printed, deleted or saved to CD, floppy disk or memory stick.
The system can also monitor the downloading of pornography, the use of racist or bullying language or the copying of applications for personal use. Privacy advocates are concerned for the employee's privacy and for the damaging effect on the relationship between employers and staff.
BBC News - January 25, 2005
http://infonomics.nl/ref.php?nid=2066

Médiaorientáció: az ügynökügyek tálalása

Bácskai Tamás közgazdász a hálózat szolgálatában állt a Magyar Nemzetben közölt dokumentumok szerint A lap úgy tudja: a neves, köztiszteletben álló közgazdász az 1956-os forradalom után "Szabó István" néven kezdte írni jelentéseit a kommunista titkosszolgálatnak. Bácskai Tamás később "Nagy Lajos" fedőnéven nyilvántartott ügynökként látta el "hasznos információkkal" a diktatúra titkosrendőrségét - állítja az újság az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában fellelt korabeli dokumentumokra hivatkozva. Az áttanulmányozott, 395 oldalnyi jelentésből álló iratanyag az 1956. november 29. és 1961. augusztus 16. közötti időszakban keletkezett. A nemzetközi hírű közgazdász nemcsak kollégáiról, de saját családtagjairól is jelentett. Bácskai 1962-től Ausztriában a kommunista Békevilágtanács titkáraként képviselte a Magyar Népköztársaságot. Ilyen munkát ebben az időben csak az végezhetett, aki teljes mértékben élvezte az MSZMP KB bizalmát. A tekintélyes közgazdászprofesszor közvélemény-formáló nyilatkozatait, írásait rendszeresen közli többek között a Népszabadság, a Népszava, a Figyelő, a 168 Óra. Göncz Árpád államfő 1999-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével tüntette ki Bácskait. /1/

A "Krakus Péter" fedőnéven nyilvántartott egykori titkos megbízott M (munka)-dossziéja több mint száz jelentést tartalmaz. Mivel az irat átkerült a szaklevéltárba, titkossága megszünt. Lapunk úgy tudja, a jelentésekben lévő adatok több ponton egybevágnak Szita Károly, fideszes kaposvári polgármester életrajzával. A "Krakus Péter" fedőnevű egykori titkos megbízott úgynevezett "M" (munka)-dossziéját, amelyet a H-65897 számon tartottak nyilván, 1980. július 2-án nyitották meg és 1989. áprilisában zárták le - tudta meg lapunk kaposvári forrásokból. A munkadosszié a nemzetbiztonsági szolgálatoktól átkerült az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárába (ÁSZTL), így titkossága megszünt. Az M-dosszié, amely "Krakus" jelentéseit, tartótisztjei feljegyzéseit és az iratnyilvántartással kapcsolatos kimutatásokat is tartalmazza, mintegy 150 lapból áll. A dossziéban több mint 40 "Krakus Péter" aláírású, kézírásos jelentés található, ezek az 1980-89 közötti időszakra vonatkoznak.

Mint beszámoltunk róla, az index.hu január elején adott hírt arról, hogy fórumának egy hozzászólója Szita Károllyal azonosított egy Krakus Péter fedőnevű ügynököt. Szita Károly, a Fidesz volt országgyűlési képviselője, a párt önkormányzati tagozatának elnöke még aznap visszautasította a vádakat. A kaposvári polgármester később a szaklevéltárhoz fordult, s megkapta az 1980 és 1989 között keletkezett, rá vonatkozó adatokat. Az iratok között volt a fórumon is közzétett, "Krakus" aláírású levél. Szita Károly erről a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott, hogy "sejtésem beigazolódott, velem összefüggésébe hozható iratok érkeztek a levéltárba. Ezeket részlegesen áttanulmányoztam, álláspontom változatlan, a rólam szóló híresztelések nem igazak, és a jogi lépéseket megtettem".

Mint Kónyáné Kutrucz Katalin, az ÁSZTL főigazgató-helyettese az Indexnek elmondta, ha egy korábbi hálózati személy kéri a levéltárban tárolt és rá vonatkozó iratok megismerhetőségét, akkor csak azokat a dokumentumokat kaphatja meg, amelyek kizárólag rá vonatkoznak. Lapunk úgy tudja, Szita belenézhetett az említett M-dossziéba is, de ezek anyagait nem kapta meg. Mint beszámoltunk róla, a "Krakus"-dossziéban található adatok információink szerint több ponton is egybevágnak Szita Károly, fideszes kaposvári polgármester életrajzával. Így "Krakus" rendszeresen adott jelentéseket a megyei Növényvédelmi és Agrokémiai Állomáson történtekről, ahol Szita Károly 1981 és 1988 között dolgozott, de jelzésértékű az is, hogy "Krakus" egyik 1987-es jelentése kislánya születéséről számolt be. Szitának - nyilvános életrajza szerint - éppen ebben az évben született gyermeke.

"Krakus" a Somogy megyei Rendőr-főkapitányság III/II-es osztályának titkos megbízottja volt. Feladatai közé tartozott a laktanyák környezetében megjelenő nyugati állampolgárok tevékenységének figyelemmel kísérése, a katonai objektumok környezetében élő és nyugati állampolgárokat fogadó magyar állampolgárok külföldiekkel fenntartott kapcsolatainak a felderítése. Tevékenysége kiterjedt a laktanyák környezetében megjelenő nyugati diplomaták, állampolgárok mozgásának nyomon követése, indokolt esetben zavarására is. Gyakoriak voltak a jelzések a kaposvári Kőszeg utcában, a Komáromi utcában és a Füredi úton megálló külföldi kocsikról. Állítólag visszatérő téma a jelentésekben az olasz, jugoszláv, osztrák és NSZK-beli autók mozgásának jelzése. /2/
1. Besúgó tisztikereszttel? 2005.01.29. Magyar Nemzet
2. Több mint száz jelentést adott "Krakus". nszava.hu


Régebbi hírek:
3. hét
2. hét
1. hét
52. hét
51. hét
50. hét
49. hét
36. hét